Lagonda Concept

Lagonda Concept
$
Lagonda LG6 V12

David Richards
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept

Aston Martin-sjef Ulrich Bez og sjefdesigner Marek Reichman med Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen
Lagonda Concept
Foto: Jon Winding-Sørensen

Lagonda er tilbake

Utstillingens største overraskelse ble bare overvåket av rundt 100 journalister – avdukingen skjedde nemlig så tidlig som klokken åtte på morgenen.

Publisert Sist oppdatert

Vi visste at Aston Martin skulle vise noe sensasjonelt, aller første gang, ikke noe hadde lekket og alt det der. Alle regnet med at det var den firedørs Rapide, og nå skulle Aston Martin ta rotta på Porsche som hadde bestemt seg for å vise sin Panamera i Shanghai og ikke her.

Det stemte ikke, kan man si. Vi så det lenge før vi så hva det var, for det som skjulte seg under silken var større og mer kantete enn noen Aston vil komme til å være. Da designsjef hos Aston Martin, Marek Reichmann, dro av lakenet, så sto det er svær, femdørs bil der, med Lagonda på navnelappen.

Skal realiseres

Ulrich Bez, den entusiastiske Aston Martin sjefen, sto der og fortalte om den nye bilen. At denne prototypen var bygget på en Mercedes GL plattform, og at de hadde gjort en avtale med Mercedes om å bruke dette understellet også når bilen kom i produksjon.

Bez fortalte hvordan denne skulle selges over hele verden, og om hvordan det robuste understellet ville åpne markeder som ikke hadde vært åpnet før. Langt inne i Russland for eksempel, og ikke lenger bare øst- eller vestkysten av USA, men også fjellstroka innafor.

Det er foreløpig ikke sagt for mye om mål og vekt, men dette er en fireseters avant garde luksusbil der det hele forteller om krefter og dynamikk. En hjemmelaget V12-motor sørger forresten for fremdriften, men Bez utelukket ikke andre kraftkilder når bilen kom i produksjon. Lavutslipps diesel eller hybrid var eksempler han nevnte.

Hva han også sa, var at han hadde bedt Reichman tegne inn elementer fra Bez sin favoritt Lagonda, en LG6 V12 modell fra sent 30-år. Konstruert av ingen ringere enn W.O. Bentley.

David Richards, ProDrive-sjefen som også er en av eierne i Aston Martin (som altså ikke har noe med Ford å gjøre lenger), sto der også og fortalte mye om hvorfor de kaster seg ut i denne tunge investeringen nå. Alt dette er ting vi skal komme tilbake til, for dette er spennende.

Dobbeltjubileum

La oss bare, mens vi legger ut dette i full fart, minne om at Lagonda fyller både 110 og 100 år i år. Grunnlagt i 1899, men bilproduksjonen startet ikke før i 1909.

De har en viss sportsbakgrunn og vant for eksempel Le Mans i 1935 med en lettvektsutgave av M45 – da var W.O. Bentley i førersetet, og han var jo vant til å vinne der. David Brown, han med traktorene som også hadde kjøpt opp Aston Martin, overtok Lagonda i 1947.

Sist vi så Lagonda-navnet var på en praktfull spesialmodell fra Ghia (den gangen Ford eide det legendariske karosserimerket) som ble vist på Torino-utstillingen en gang i 1993. Den het forresten Vignale Lagonda, fordi Ford måtte gjøre noe for å holde Vignale-navnet i live også.

Året etter ble det produsert en meget liten serie av noen spesielle Aston Martin stasjonsvogner som het Lagonda Shooting Brake.

Til ingen nytte, viste det seg. Men la oss håpe Lagonda-navnet vil leve lenge denne gangen.

Powered by Labrador CMS