Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h
Lexus RX 450h

Ny hybrid-SUV fra Lexus

Lexus har Europa-premiere på sin nye RX 450h. Dermed får vi litt flere detaljer enn vi presenterte i forbindelse med USA-lanseringen sist høst.

Publisert Sist oppdatert

Lexus RX-modellene er gode eksempler på at store SUVer ikke nødvendigvis er miljøbomber. Da RX 400h ble lansert i 2005, ble den en gedigen hit blant de mest trendy på Kvitfjell og Geilo. Det medførte at importøren opererte med lange ventelister. Det spørs vel om den nye modellen blir like lett å selge nå som en stor del av kundekretsen ligger nede for telling grunnet finanskrise.

Til sommeren kommer etterfølgeren, RX450h i salg. Med et forbruk på beskjedne 0,63 liter på mila har den et CO2-utslipp på sympatiske 148 g/km. Jeg tror det blir vrient å finn en annen bil i klassen som matcher dette.

En sprek V6 bensinmotor og to elektriske motorer leverer til sammen 299 hk til de fire hjulene og sørger for at null til hundre kan gjøres unna på 7,9 sekunder. Den hybride drivlinjen er betydelig oppdatert sammenlignet med den som sitter i forgjengeren.

LES MER OM RX 450h HER

Komfort og fremkommelighet

I følge Lexus har deres nye crossover god komfort i høye hastigheter samtidig som den liker seg i svinger og klarer seg brukbart utenfor vanlig vei.

Et aktivt stabiliseringssystem skal redusere karosserirullingen med innpå 40 prosent, mens elektronisk styrt hjuloppheng kan bevege bilen inntil 60 mm i høyden i fire trinn. I høye hastigheter senkes bilen automatisk til laveste nivå.

Toyota regner med at RX 450h skal oppnå fem stjerner i EuroNCAP kollisjonstest, blant annet takket være aktive hjelpemidler som VDIM – et ekstra avansert elektronisk stabilitetssystem.

Åpen luksus

En annen ny Lexus-modell som klargjøres for sommeren er IS 250C, merkets første cabriolet-coupé. Taket kjøres opp og ned i løpet av 20 sekunder og bilen har samme motor som IS 250 sedan, en V6 bensinmotor på 208 hk i kombinasjon med 6-trinns automatkasse.

Også her håper Toyota på fem stjerner i EuroNCAP, og de berømmer bilens vridningsstivhet som skal sørge for god komfort og et lavt støynivå.

LES MER OM IS 250C HER

Powered by Labrador CMS