Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Indica Vista EV

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Indica Vista EV

Tata Indica Vista EV

Tata Prima

Tata Indica Vista EV

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Prima

Tata Indica Vista EV

Norsk strøm i indisk bil

Etter Genève har det gått opp for flere at vi har andre elbiler i Norge enn Think og Buddy.

Publisert

Første gang vi møtte Tatas ”norske elbil, og fortalte om den, var på utstillingen i Bologna i desember.

LES VÅR REPORTASJE FRA BOLOGNA HER

I ti år har Miljøbil Grenland syslet med elbiler, først og fremst fra PSA. Men da franskmennene av en eller annen grunn ikke syntes at det var noe morsomt lenger, fikk Porsgrunn-firmaet kontakt med det indiske storkonsernet Tata.

Ikke bare kunne Tata stille drivlinjeløse biler til disposisjon, de hadde også såpass stor interesse for initiativet, og nok penger, til at de kunne kjøpe seg inn i den lille norske spesialisten. Nå er selskapet eid til 71 prosent av Tata og er på vei til å ekspandere fra 25 til 100 ansatte.

Tilårskommen

Bilen de i første rekke konsentrerer seg om, og som var den samme som debuterte i Bologna, er en Indica. Den er ti år gammel i år og har forresten en ganske kuriøs historie.

Den ble designet i Torino, av IDEA som da hadde snurrige Justin Norek som designsjef. I 1998 røyk IDEA ut i en alvorlig krise, det viste seg at årsaken var at Fiat hadde brutt absolutt alle forbindelser med selskapet. Og grunnen til det, fikk vi vite senere, var at Fiat mente at den kommende Indica var alt for lik Palio (som også var designet av IDEA)!

Selv om den er såpass gammel holder fasongen fint i dag også, dette er en rasjonell bil med et hjul i hvert hjørne. Når den står ved siden av Nano, kan ingen være i tvil om at det er mye Norek i den bitte lille også, men det er ikke det det dreier seg om her.

Her dreier det seg om at Indica EV får en 50-hesters canadisk motor, en pakke lithium-batterier som skal bygges i Grenland etter kanadisk oppskrift – en batteripakke som nok koster 100.000 kroner, men som skal holde i 200.000 km, en rekkevidde på 200 km og en toppfart på 110 km/t.

Billig i drift

Markedssjef Harald Meland har regnet ut at driftkostnadene for denne bilen vil ligge på rundt en krone per mil. Og da snakker vi om en listepris på 250.000 kroner når den kommer på markedet til høsten. Men hvis du vil se den før, så får den sin Norges-debut på den store EVS-konferansen i Stavanger i mai.

Både Meland og administrerende direktør Bjørn Nenseth var på plass i Genève, og de fleste var vel enige om at disse nordmennene representerte det nærmeste utstillingen viste av en brukelig, og markedsklar, elbil.

3.000 biler per år, her i landet, regner de faktisk med å kunne selge.

Prima

Men vi kan ikke helt forlate Tata uten å nevne Prima heller. De kalte den en konseptbil, men dette var en nydelig, produksjonsklar firedørs sedan, designet og i stor grad gjort produksjonsklar av Pininfarina.

Den er skreddersydd som indisk overklassebil, med overlegen bakseteplass på 270 cm akselavstand. Men siden den også møter alle europeiske sikkerhetskrav, er det åpenbart at den også er blinket ut for andre deler av verden enn India.

Spennende var det også at alt som lå under panseret var hentet fra Fiat – Tata og Fiat får også tettere og tettere relasjoner.

Powered by Labrador CMS