-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
GM og Segway med rickshaw
På bilutstillingen i New York, som åpner i morgen, viser GM noe som nesten er like spennende som Volt. En toseter bygget i samarbeide med Segway.
Kommer jeg til en ny by, setter jeg meg mer enn gjerne opp i en kommers turistbuss og lar den første innføringen komme til meg gjennom ørepropper og åpent tak over annen etasje i bussen. Da får du kjapt en indikasjon på hvor det er noe vits i å rusle etterpå.
Nå er ikke Paris akkurat noen ny by, men ved et av mine ferskeste besøk der opplevde jeg turistruta på en helt ny måte. En kompis har startet gruppeturer gjennom byen, men på de rare Segway el-trasportørene som på uforklarlig vis holder balansen på dine vegne, selv om det er obligatorisk med en modifisert sykkelhjelm på nøtta.
PUMA heter det nye kjøretøyet, det betyr Personal Urban Mobility and Accessibility (litt mer pompøst enn den lille, originale Segway-modellen som bare heter P.T. for Personal Transporter).
Puma er en forstørret PT, det vil si et batteridrevet kjøretøy som balanserer takket være en avansert regnemaskin og en rekke gyro-sensorer. PT styres simpelthen ved å flytte vekten, len deg fremover og den kjører, bakover og den bremser.
Nå har jeg ikke sett noen detaljbeskrivelser av hvordan Puma betjenes, det er kanskje for mye å vente at både passasjer og fører skal flytte vekten unisont, så sannsynligvis er det litt mer avanserte betjeningsorganer på gang her.
Men der PT må nøye seg med max 20 km/t, kan denne visstnok klare nesten 60 km/t. Det betyr i hvert fall at nå snakker vi om et kjøretøy for gata, og ikke noe du kan bruke på fortauet, slik det mange steder er tillatt for PT. (I Sverige er en Segway betegnet som – av alle ting – Sykkel Klasse 2!)
Det skal også bli spennende å se om Puma vil bli utstyrt med blålys. Jeg har sett uniformerte Segway brukes av både politi og brannvesen og kommunale myndigheter, men jeg har aldri sett noen med utrykningslys.
Nå er det ikke bare PUMA GM og Segway viser i New York. For sammen med selve kjøretøyet, ligger det et elektronisk nettverk som sørger for fordelingen av Pumaene i nærområdet, som velger ideelle ruter, som sørger for opplading, o.s.v. Vi snakker om forslag til et skikkelig nettverket bytransportsystem her.
PS
De av dere som er så gamle at dere ikke husker Den Bakvendte Familieboka (Andre Bjerke, Odd Eidem og Carl Keilhaug) fordi dere er så gamle at dere ikke husker en ting, eller de av dere som er så unge at dere har ikke hatt en sjangs til å møte denne juvelen av norsk leksikonlitteratur fra tidlig femtitall, vil garantert ha glede av å bruke Uncyclopedia i en viss grad.
For eksempel for å lære mer om Segway. HER: http://uncyclopedia.wikia.com/wiki/Segway.
Og dersom det ikke var noe morsomt, får dere nøye dere med Wikipedias versjon HER: http://en.wikipedia.org/wiki/Segway