Karmann konk

Karmann er et nytt offer for innskrenkningene i bilindustrien. De gikk inn i påskehelgen med beskjed om oppbud.

Publisert Sist oppdatert

Karmann er vel det eldste familieeide firmaet i tysk bilbransje. Wilhelm Karmann tok over et gammelt karosseriverksted i Osnabrück i 1901, etter det har selskapet blitt en markert del av verdens bilhistorie.

Ikke minst gjennom produksjonen av den spesielle VolkswagenBoble som het Karmann Ghia (bildet). 400.000 ble det produsert av den, men av alle Karmanns Volkswagen produkter teller vi mer enn 2 millioner.

Og nå later det at blir med det. For i går sa de at de var konkurs.

Det berører 3.400 arbeidere bare i Tyskland, og mer enn 4.000 andre steder i verden. Det de har levd av, har vært småserieproduksjon for andre bilfabrikker. Chrysler Crossfire, Nissan Micra C+C eller Renault Megane Cabrio har vært bare noen av modellene som har kommet fra fabrikken de siste årene.

Men etterhånden som salget har krympet, har bilfabrikkene trukket produksjonen tilbake til egne anlegg, og nå var det bare Mercedes-Benz CLK som ble bygget i Osnabrück, og den kontrakten går ut i mai.

Det er mange andre som møter de samme problemene, Valmet i Finland, Magna Steyr i Østerrike, Pininfarina og Bertone i Italia, men av disse er det bare Bertone til nå som har blitt satt under administrasjon.

Hva som skjer med Karmann nå er usikkert. De har fremdeles en god butikk i å bygge kabriolet-tak, enten i stoff eller i stål, og regner med 450 millioner euro i omsetning i år også (ned fra 1,2 milliarder i fjor).

Rotschild har i halvannet år forsøkt å finne kjøpere til bedriften, men verken Kina, India eller, nå, Midt-Østen, har slått til. En av Karmanns store konkurrenter i slike tak, Edscha, meldte insolvens allerede i februar.

Det er bare tre måneder siden Karmann fortalte om en kjempeavtale med energiselskapet EWE, der også forbundsstaten Niedersachsen var involvert. Det dreide seg om en kontrakt om el-biler. Bilene skulle utvikles og bygges av Karmann, EWE skulle sørge for finansieringen og infrastrukturen.

De første bilene skulle bli klare allerede i september i år, og utviklingen skulle finansieres av EWE. Avtalen gjelder frem til 2012. Det er mulig det er gjennom dette partnerskapet Karmann kan reorganiseres og få nytt liv.

Det ville jo være trist hvis et så velklingende navn skulle forsvinne. Dessuten: selskapet eier en av de større bilrelaterte kunstsamlingene jeg kjenner til. Det hadde også vært en katastrofe hvis den hadde blitt splittet opp og solgt gjennom et ufølsomt auksjonshus.

Powered by Labrador CMS