Shell Eco Maraton på Aker Brygge
Shell Eco Maraton på Aker Brygge
Shell Eco Maraton på Aker Brygge
Shell Eco Maraton på Aker Brygge
Shell Eco Maraton på Aker Brygge
Shell Eco Maraton på Aker Brygge

Maraton-bilene avduket

Neste helg skal Shell Eco Maraton-bilene konkurrere om heder og ære i Tyskland. I går ble de presentert for offentligheten. Statsråd Terje Riis-Johansen var åpenbart imponert.

Publisert Sist oppdatert

Det er to norske deltakere i årets økonomiløp, der studenter har bygget sine egne fantastiske kreasjoner hvor målet i første rekke skal være å tyne en dråpe bensin, eller et annet drivstoff – også av de typene som ikke finnes i dråpeform – så langt som mulig.

Red Eye Express brukes ofte som betegnelsen på nattflyet fra USA til Europa, det som lander tidlig i London, Frankfurt eller Zürich. Men vi kan godt kalle gårsdagens Aker Brygge-forestilling for Red Eye Pier.

Både NTNU-laget fra Trondheim og studentene fra Høyskolen i Østfold hadde åpenbart hatt noen lange døgn i forkant, for i går ettermiddag skulle kjøretøyene deres bli dekket med svarte laken for så å bli avduket av olje- og energiminster Terje Riis-Johansen.

Design-ess

Enten er han en glimrende skuespiller, eller så var han genuint overrasket og imponert da han trakk trekket av den første. Han kjente Trondheimsbilen fra tidligere, han har faktisk selv prøvekjørt den – inne i korridorene på Høyskolen der oppe.

Men Østfold-bilen var tilsynelatende helt ny for ham. Og den er imponerende. En fantastisk design og en finish som er på høyde med de håndlakkerte konseptbilene fra Königsegg. Ikke så underlig kanskje, de bruker de samme folkene.

Mens Østfold først og fremst går for designtankegangen, og i virkeligheten har bygget en bil som de fleste av oss gjerne hadde blitt sett i (hvis vi hadde fått plass i den minimale cockpiten), har NTNU valgt å bruke fjorårets bil, men å forbedre den på alle drivlinjepunktene.

De har hentet en ny brenselcellestack som styres med deres egen-utviklede program, og de har bygget en helt ny el-motor, som er koblet direkte til det ene drivhjulet bak. Slik den sto på Aker Brygge, manglet den fremdeles den lange strømlinjede hekken som skal få Cw-verdien ned fra 0,23 til – forhåpentlig – godt under 0,20. Og da snakker vi oppsiktsvekkende.

Entusiastisk

Statsråden viste en utrolig entusiastisk holdning til begge disse prosjektene. I talen sa han selvfølgelig det han måtte si, om kreativ ungdom og ansvaret for kloden og hvor viktig det er med skapertrang og miljøtankegang.

Men da han virkelig begynte å dukke ned i detaljer som hjemmedreide senterbolter hos Østfold, eller egenviklet rotor og nybygget stator hos Trondheim, var det like før vi begynte å mistenke ham for å være genuint interessert.

La det i hvert fall ikke være tvil om at disse to lagene består av en gruppe ungdommer som både er seriøst dedikert oppgaven, med en enorm vilje til å vinne og samtidig med en ”gåre-så-gåre-og-det-gjøre”-holdning som gjør dem komplett avvæpnende.

Både BIL og BilNorge.no kommer til å følge disse to lagene tett under konkurransedagene i Tyskland. Og dere som vil vite litt mer om hva de gjør, kan gå inn enten på Østfoldsiden, www.polarbeardesign.no eller på www.fuelfighter.no - eller på begge,

Powered by Labrador CMS