-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt fra Prototyp-museet
Jeg skrev i siste Bil at Prototyp-museet i Hamburg er blant de få virkelig obligatoriske bilmuseene i den lille svarte boka mi. Derfor måtte jeg innom igjen.
Noen har kanskje oppdaget at jeg måtte kjøre en biogass-Passat tilbake til familien sin i Wolfsburg. Stavanger-Wolfsburg, raskest mulig, gjør det vanskelig å ikke komme i nærheten av Hamburg, og da blir det plutselig ikke raskest mulig mer.
Forbi Sentralstasjonen og ned mot havnen. I Shanghaiallé, i en praktfull bygning fra 1906, med enestående arkitektoniske og byggtekniske finesser, finner man Prototyp-museet i tre etasjer. Øverst finner du den permanente samlingen, under arrangeres det spesialutstillinger, og nederst er det et galleri med fotografier, malerier og andre kunstgjenstander.
SE VÅR STORE SAMLING BILMUSEER
Jeg blir alltid like fascinert når jeg besøker den permanente utstillingen, for de fleste av oss som har litt bilhistorie i ryggen, har vokst opp i en anglosaksisk tradisjon og vet alt om Aldington-brødrene, om Kenelm Lee og etternavn som en ølsort, om A.P. Fane og Seagrave og alle de store engelske før- og etterkrigsnavnene. Folk som levde livet og kjørte fort og gjorde rare ting.
Derfor har vi godt av å lære om Petermax Müller og Helmut Polensky og Ernst Klodwig og Curt Delfosse og Otto Mathé (en virkelig speed freak, på museet står også hans gamle VW varebil med en bob på taket) og alle de andre som bygde raske biler av ikkeno etter krigen og kjørte vanvittig fort og førte den tyske strømlinjetradisjonen videre.
Det er disse folkene og deres biler dette museet forteller om. Sammen med ukjente ting fra store, velkjente navn som Porsche, Volkswagen Audi, Mercedes og mange andre. Museet er utstyrt med glimrende elektroniske skilt - også på engelsk, og har et eget digitalt bibliotek der du for eksempel kan sitte og bla deg gjennom hundrevis av private fotografier fra Porsche-familiens fotoalbum.
I underetasjen, denne gangen, gjorde de i stand en ny spesialutstilling. Også her skal man feire at futurismen fyller 100 år, og selv om jeg ikke var enig i at alt som kurator Halwart Schrader hadde hentet frem var futurisme i den opprinnelige forstand (jeg er for eksempel når som helst villig til å ta en diskusjon på at Picabia var mye mer en dadaist enn en futurist, men han hadde bildilla, det er sant).
Hva en putebelagt Porsche 928 eller en tivoli-trekkvogn hadde å gjøre her, er vanskelig å forstå. Men du behøvde ikke se på dem, du kunne se på de virkelig futuristiske kreasjonene som sto der.
Og som vanlig var galleriet fullt av fotografier du aldri har sett før, selv om du kan kompletten av AMS utenatt fra tidenes morgen. Svenske historikere vil for eksempel ha noe å hente her. Svensk hjemmebygg på Hockenheim, svensk BMW 328 på vei hjem. Utrolig mange nydelige detaljer, jeg kunne brukt timer bare på bildene.
Så ikke bare sier jeg at Prototyp-museet er obligatorisk, jeg praktiserer det også.
SE VÅR STORE SAMLING BILMUSEER