-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Avkledd Mini-Rolls
Fortsatt er det noen måneder til den skal vises i all offentlighet, men på denne modellen av nye Rolls-Royce Ghost er det ikke mye som er overlatt til fantasien.
Med kallenavn som Baby-Rolls og RR4 er dette en etterlengtet modell hos en engere krats av aristokratiet.
På vårens Genève-utstilling ble den vist som Rolls-Royce 200EX Concept.
Noen uker senere, i Shanghai, avslørte Rolls-Royce-sjefen, Ian Robertson, at den offisielle betegnelsen på bilen blir Ghost – et navn som har lange tradisjoner hos den britiske aristokraten.
Gedigen
Selv om bilen er omtalt som en baby, må den påstanden tas med en stor klype salt. Bilen måler nemlig hele 5,40 meter i lengderetningen og nesten to meter i bredden.
En akselavstand på 3,29 meter er lenger enn noen andre familiemedlemmer - bortsett fra storebror Phantom. Likevel benytter den en modifisert utgave av samme plattform som BMW 7-serie.
Motoren blir heller ikke liten. En 6,6-liters V12 skal skreddersys og utstyres med Rolls-Royce logoer, og drøye 500 hk og 750 Nm skal sørge for ytelser i sportsvognklassen, på tross av solide dimensjoner og vekt. Kreftene skal overføres til bakhjulene via en 8-trinns ZF automatkasse.
Særtrekk
Dørene er av samme konstruksjon som på Phantom, med såkalte selvmordsdører bak. Dessuten får Shadow som øvrige Rolls-Royce-modeller en majestetisk grill med Lady of Ecstacy sentralt plassert, selv om gallionsfiguren foreløpig ikke er på plass på denne prototypen.
Sammenlignet med Phantom skal prisen reduseres med 100.000 pund, men vi snakker fortsatt om en prislapp på rundt to millioner kroner - før avgifter. Rolls-Rolls vil med andre ord fortsatt være forbeholdt de få, skjønt produksjonen kan nok i et godt år passere et par tusen enheter.