-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Plugg-inn på fremmarsj
Toyota har annonsert at de snart starter utleie av plugg-inn hybridbilder. Samtidig utvider Volvo samarbeidet med Vattenfall.
Såkalte plugg-inn hybridbiler har den fordel at de kan lades fra en vanlig stikkontakt. Dermed kan man kjøre helt utslippsfritt over lengre avstander enn med tradisjonelle hybridbiler.
Nå forteller Toyota at de planlegger å lease ut 500 Prius plugg-inn hybridbiler på verdensbasis. 200 av dem skal kjøres på hjemmemarkedet, men det kommer også biler til USA og Europa. Etter planen starter prosjektet til høsten.
Kanskje til Norge
Toyota Norge håper å få lagt sine hender på noen av de europeiske eksemplarene, men hevder at dette vil dreie seg om et svært begrenset antall.
Det er tredje generasjon Prius som utstyres med Li-ion batterier som kan lades fra en vanlig stikkontakt. I tillegg lades batteriene under retardasjon.
Toyota har stor tro på denne teknologien for fremtiden, men hevder at det fortsatt vil ta noen år før bilene er kommersielt tilgjengelige i større antall.
Volvo + Vattenfall
Fra Sverige får vi melding om at Volvo har inngått samarbeid med Vattenfall om plugg-inn hybridbiler. Utviklingen av bilene skal skje av Volvo og Vattenfall i fellesskap. Volvo skal produsere bilene, og Vattenfall utvikle ladesystemene og forsyne bilene med elektrisitet. De to selskapene har hatt et forprosjekt gående siden 2007, som nå går over i neste fase.
I løpet av sommeren 2009 vil tre Volvo V70 testbiler bli tatt i bruk. De skal benyttes for å sanke informasjon om de ønsker og krav kundene har til den nye teknologien, samt kundenes kjørevaner og ønsker om hurtiglading av bilen.
Utprøving
Vattenfall vil blant annet prøve forskjellige konsepter i forbindelse med hurtiglading i hjemmet, samt offentlig tilgjengelige ladestasjoner hvor bileierne kan betale for lading, i stedet for å tanke bensin eller diesel.
De bilene som er planlagt for serieproduksjon fra 2012, kommer til å inneholde en litt annerledes teknologi, men lanseringen av testbilene er et skritt mot en serieproduksjon av plugg-inn hybrider.
Prisen på en plugg-inn hybridbil vil være høyere enn for konvensjonelle biler. Batteriene er dyre, men når bilen kjører på elektrisitet, vil brennstoffkostnadene bli redusert til omkring en tredjedel - i forhold til en dieseldrevet bil.