-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
- Hybrid må få lavere avgift
Toyota Norge mener myndighetene må gi hybridbiler lavere engangsavgift for å stimulere folk til et sunnere bilvalg.
I forbindelse med lanseringen av tredje generasjon Prius hybrid, tar adm. direktør Lars-Erik Årøy i Toyota Norge et oppgjør med myndighetenes håndtering av avgiftene for hybridbiler.
- Hybridbiler bør støttes som den viktigste biltypen mot målet om elektrifisering av bilparken, sier Årøy.
- Skal vi få flere til å kjøre hybrid, kreves det ikke bare adferdsendringer hos forbrukerne, men også at myndighetene spiller på lag. Veien mot biler med null utspill, består av mange steg. Hybrid er et av de viktigste, og myndighetene må hjelpe til.
Hybridbiler hadde en avgiftsrabatt på engangsavgiften på 25 prosent av vektkomponenten. Men da myndighetene innførte CO2 som et av kriteriene for engangsavgift, ble rabatten for hybrid redusert til 10 prosent.
Årøy mener det er et paradoks når den nye Prius, som slipper ut 15 gram mindre CO2 pr km enn forgjengeren, på grunn av økt vekt og ytelser får engangsavgift som er høyere enn på dagens modell.
- Gunstig behandlet
Ledelsen i Finansdepartementet er av en annen mening.
- Hybridbiler er særlig gunstig avgiftsbehandlet siden effekten av den elektriske motoren ikke inngår i avgiftsgrunnlaget, skriver statssekretær Tor Axelsen i Finansdepartementet.
- Det gis i tillegg et sjablongfradrag på 10 prosent av bilens egenvekt. Dette, kombinert med lav CO2-komponent for kjøretøy med lave utslipp, gjør at hybridbiler får relativt lav avgift.
Plugg-inn neste år
Toyota-direktøren bekrefter at de første Prius plugg-inn hybrider kommer til Norge i 2010. I år starter et tre års prøveprosjekt i Frankrike – og neste år inkluderes forsøk med biltypen i Norge.
- Bilavgiftene må tilpasses om vi skal få en rask elektrifisering av bilparken, sier Årøy. Innføringen av plugg-inn hybrid blir kostbar. Bilene har økt batterivekt, hvilket med dagens system betyr økte avgifter.
- Skal disse bilene bli salgbare, er vi helt avhengig av en omlegging av bilavgiftene samt at de som kjører slike biler får andre fordeler, som for eksempel bruk av kollektivfelt og slipper årsavgift, bompenger etc. – på lik lnje med elektriske biler.
Ren fremtid
- Toyota tror på rene el-biler som nærmiljøbiler. Men den store elektrifiseringen kommer til å skje gjennom plugg-inn hybrid. Det blir de eneste bilene som kan kjøres helt utslippsfritt, og samtidig overta rollen til dagens bensin- og dieselbiler.
Toyota Norge har deltatt i en utredning om elektrifisering av bilparken. Rapporten er nå overlevert til Samferdselsdepartementet.
- Utfordringen blir å matche biler som kundene ønsker å kjøre til en akseptabel pris, sier Årøy. Uten at bilavgiftene endres og brukerne får flere fordeler, blir det nærmest en umulighet.