Ferrari i 2 CV - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
17 bilder i galleri
Ferrari i 2 CV
Man må vel være italiener med sans for 2CV for å bygge en med Ferrari-motor. Og bruke mer en halvannen millioner kroner på det.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Jeg har sett mange ville 2 CV’er i min tid, men denne tar kaka. Man har tatt en tom varebil-utgave av det franske ikonet og lagt hele drivlinjen til en F 355 i varerommet. Med grei forbindelse til bakhjulene. Vi snakker 380 hester i den avdelingen!

Heldigvis snakker vi ikke standard 2CV i avdelingen for kjøreegenskaper heller. Bilder fra byggingen viser at opphengningen er vesentlig endret, ting kan tyde på at man ikke engang behøvde å prøve på å kjøre med de gamle langsgående svingarmene – det var nok helt åpenbart at det ikke var vellykket.

I stedet ser det ut som et skikkelig parallellogram foran, med solide støtdempere og skikkelige skrufjærer – inne i originalens langsgående fjærer med treghetsdempere.

Bak regner jeg med at også bakstillingen, og ikke bare motor og transmisjon, har funnet plass. Bildene viser i hvert fall at bilen er blitt en del bredere enn originalen.

Det er et lite verksted som heter Nimik som har bygget denne. De har den store fordelen at de – i likhet med ganske mange andre italienske trimmingssjapper, når jeg tenker meg om – bor i en underetasje med en fabelaktig restaurant i etasjen over. Slikt kan inspirere.

Citroën-tro

Nimik har alltid vært Citroën-inspirert, de har lenge levert en Saxo Kit Car til ungdommelige rallyserier, og de har hatt en meget potent C2 som har gått både i rallyer og på bane i Italia.

I tillegg har de holdt på med restaurering av gamle biler og motorsykler – det er slik jeg møtte dem en gang. Selv oppe ved Como-sjøen, der de holder til, kan de løse Ducati-problemer.

Dessuten bygger de one-off-skapninger, de har en praktfull Ferrari-drevet motorbåt for Abbate på tegnebrettet, de har bygget en nydelig Aprilia og har mye annet på samvittigheten. 

Correre per divertirsi – kjøre for å more seg – er mottoet til dette utrolig mangfoldige verkstedet. Og det skal jeg si de gjør. Både correr og divertirsir.

Og de har såpass sans for moro at da de avduket bilen på eget anlegg, før den ble vist for første gang på My Special Car i Rimini, brukte de tre skikkelig Drag dronninger som gudmødre. Åpenbart under mottoet: Dette er ikke det du tror det er.

SE DEN UTROLIGE BILEN PÅ VIDEO HOS YOUTUBE:

 

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: