Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen
Lexus IS 250C
Foto: Terje Ringen

På Lexus-cruise

Vi har kjørt nye Lexus IS 250C i perfekte omgivelser ved Côte d’Azur.

Publisert Sist oppdatert

Lexus har hatt dagens IS 250 og IS 220d på markedet siden 2006. Nylig lanserte de kruttønna IS-F med 423 hk og nå følger den åpne IS 250C med automatisk hardtop. På vårt kontinent er det de tyske premiumbilene som utfordres – ikke minst BMW 3-serie.

De fleste er nok enige om at Lexus har et tiltalende utseende, så også når det gjelder siste tilskudd til stammen. Selv om fronten er svært lik sedanens, er det få komponenter de to karosseriformene deler. Her er det meste skreddersydd for å gi plass til taket og for å sørge for maks beskyttelse selv i toppløs tilstand.

Og skreddersømmen fungerer – til en cabriolet med automatisk hardtop å være, har IS 250C et relativt slank og strømlinjet hekkparti. Bagasjerommet begrenses til 235 liter når du kjører åpent, men det skal visstnok være tilstrekkelig for en golfbag. Når taket er påkledd kan bilen skryte av en kapasitet på hele 583 liter bagasjeplass.

Komfortabel

Cabrioleten har svært komfortable kjøreegenskaper, og det er lett å finne seg til rette i automatisk justerbare sportsseter med god støtte. Med sidevinduene lukket, er det minimalt med trekk i moderate hastigheter. På motorvei kunne vi ønsket oss en vindavviser, noe som ikke følger med og som heller ikke står på den vanlige utstyrslista for IS 250C.

Skal det sitte voksne i baksetet, må det nok inngås noen kompromisser mellom disse og de som skal sitte foran. Men adkomsten er upåklagelig – forsetene betjenes av en knapp som enkelt kjører dem frem og vipper ryggen forover i én og samme operasjon.

Motor og gearkasse jobber upåklagelig i spann, og du kan velge mellom normale eller sportslige skift, eller du kan styre kassa selv via hendler på rattet.

Åpen eller lukket

Er du ute etter en utpreget sportsbil, bør du imidlertid se i en annen retning. Bilen gjør en bra jobb på svingete vei, men med en egenvekt på 1750 kg gir ikke 208 hk noe skyv i sportsbilklassen.

Både audio- og klimaanlegg tilpasser seg til om du kjører åpent eller lukket. Med taket på er støydempingen god, nesten som i en sedan.

Lexus IS 250C er godt utrustet med elektroniske hjelpemidler. Den har seks kollisjonsputer, men ingen av dem dekker baksetet. Den har heller ikke veltebøyler som spretter opp bak baksetene ved en eventuell rundvelt, slik de fleste konkurrentene har.

Lexus hevder selv at sikkerheten i bilen er på høyeste nivå, og at forsterkning i vegger, faste bøyler bak setene og en ekstra solid innrammet frontrute gjør øvrige hjelpemidler overflødige.

Bilen har, ikke overraskende, sitt største salgspotensial vest og syd i USA. Lexus regner med å selge 2000 av denne modellen årlig i Europa, og maksimalt 10 i Norge. Og med en prislapp som starter på 725.000, er nok det et fornuftig estimat.

Konkurrenter: BMW 3-serie, Audi A5, Saab 9-3, Volvo C70

Powered by Labrador CMS