-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volvo plugg-inn til Norge i 2012
Volvo garanterer at de starter med salg av de første bilene med plugg-inn i Norge i 2012. Men skal bilene bli noe mer enn bare for meget spesielt interesserte, må norske bilavgifter endres.
Volvo har satt i gang feltforsøk med plugg-inn biler. I Sverige skjer det i et samarbeid med Vattenfall, og bilene er av typen V70 med-4 sylindret dieselmotor.
Nå er det vedtatt produksjon av bilene, og adm. direktør Øystein Herland i Volvo Personbiler Norge sier bilene kommer i salg i Norge i 2012.
- Men skal dette bli noe for folk flest, må bilavgiftene endres, sier Herland. Plugg-inn må ha samme status som elektriske biler - det vil si at bilene blir fritatt for alle former for avgifter.
Elektriske biler har også tilgang til kollektivfelter, betaler ikke årsavgift eller bompenger og slipper avgift på offentlig parekring. Det er også spesielt gunstige skatteforhold om man har elbil som firmabil.
- Plugg-inn vil endre vår måte å tenke bil på, sier Herland. Volvo vil bli en av de ledende produsenter av slike biler og en av de første som setter dem i masseproduksjon.
Volvo ReCharge Concept er en elektrisk/diesel-hybridbil med individuelle elektriske hjulmotorer og batterier som kan lades opp fra et vanlig vegguttak for maksimal miljøgevinst.
Etter hver opplading kan bilen kjøres en strekning på ca 100 kilometer, bare på batterikraft, før bilens firesylindrete dieselmotor trengs for å drive bilen videre og lade opp batteriet.
Spesialutvikede elektromotorer
De sentrale elektriske komponentene i Volvo ReCharge Concept er generatoren for APUen og hjulmotorene som ble utviklet i samarbeid med britiske British PML Flightlink, som er spesialister på elektromagnetikk.
Med en individuell elektromotor ved hvert hjul oppnås ideell vektfordeling, mekanisk effektivitet og naturligvis firehjulsdrift. All friksjonen fra mekaniske overføringer er eliminert. Ettersom bilen mangler den girkassen ordinære biler trenger, er girspaken borte.
For å maksimere de miljømessige fordelene har Volvo ReCharge høyeffektive dekk utviklet av Michelin. De er spesialdesignet for å passe utenpå hjulmotorene.
Videre har denne bilen firehjulsdrift i sin mest rendyrkede form. Kraften til hvert hjul kontrolleres individuelt.
Energien som skapes under oppbremsing, tilbakeføres til batteripakken. Når systemet er utviklet i sin endelige form, vil tradisjonelle friksjonsbremser være helt erstattet av elektriske bremser som kaster bort minimalt med energi til friksjonsvarme.
For å sikre pålitelig drift av drivverk og bremsesystem, vil førerens kontrollinngrep mates inn i et feilsikkert elektronisk kontrollsystem.
Økologisk fornuftig pendlerløsning
Volvo ReCharge egner seg best for førere som kjører moderate avstander hver dag. En pendler med en arbeidsreise på opptil 100 kilometer mellom hjemmet og arbeidsstedet, vil de fleste dager kunne gjennomføre hele turen bare på strøm, og gjøre bilen til en nullutslippsbil.
Også førere som kjører lenger enn batterirekkevidden, vil dra nytte av ReCharge Concept. For en reise på 160 km med fulle batterier, vil dieselforbruket over de første 100 km være lik null. Deretter starter APUen, og de siste 60 km bruker bilen snaue 0,4 liter/mil.
Fordeler man disse 25 desiliterne over hele strekningen, er dieselforbruket nede på om lag 0,16 liter/mil.
Forutsetningen er at bilføreren har tilgang til hendig plasserte strømuttak i hver ende av reisen – f.eks. både hjemme og på arbeidsplassen. En full opplading tar 3 timer. Men allerede en times hurtiglading skal holde til en helelektrisk kjøretur på 50 kilometer.
Bilens batterier er av typen litium-ion.
LES OGSÅ: