-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Octavia 50 år?
Blant alle de underlige jubileer som feires, er det også noen som mener at Octavia fyller 50 år.
Når Ford feirer Capri 40 år, er det ikke for å selge flere nye Caprier. De finner du ikke mange av nå, så her er det genuin feiring av en fødselsdag.
Golf Cabriolet 30 år fortjener også et lite hurra – det var en av de bilene som fikk himmelen tilbake til folket.
Men så ser jeg til min forskrekkelse at på enkelte markeder lanseres nå Skoda Octavia i en spesiell 50-års utgave. Den eneste grunnen til at man feirer noe så kunstig, må jo være at det er noen flere 4x4 Kombier man ønsker å flytte på. For eksempel i Sveits.
Octavias historie er egentlig ganske grei, og ikke spesielt spennende. Da Skoda kom med sin lettere og mer moderne 440-modell i 1955, tydet ting på at også denne våpenprodusenten kunne bygge forholdsvis moderne modeller.
Vi visste jo at både Tatra og Jawa hadde fremsynte Tsjekkoslovakiske bilkonstruksjoner, men Skoda befant seg på den ganske konservative siden.
Og da den fikk sin første facelift, som også medførte at bladfjæren på tvers foran forsvant til fordel for skrufjærer, var revolusjonen så komplett at bilen også fikk nytt navn.
Nå er vi i 1959 og navnet ble Octavia.
Dette varte til 1964, da hekkmotor-bilen 1000 MB ble introdusert. Frem til da hadde Octavia blitt produsert i litt over 300.000 eksemplarer – i tillegg var det produsert snaut 15.000 Felicia – den søte cabrioleten.
Men etter det skjedde det ikke noe i Octavia-avdelingen før i 1996. Da hadde Volkswagen nettopp overtatt, og det ble kjapt kombinert passende biter fra VWs enorme delebinger.
Den første VW-Skodaen ble igjen døpt Octavia – og etter det har det blitt mer enn 2 millioner av den.
Men at dette er nok til å feire Octavia 50 år, uten å legge til ”med 30 års fravær”, er vanskelig å forstå.