-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
XJ er blitt 40 – og ny
Torsdag kveld introduserer Jay Leno den nye Jaguar XJ på det nye Saatchi-galleriet i London. Her får du info, bilder og video.
Charles Saatchi har fått uvanlig mye pepper for sine ferskeste innkjøp og for sine siste utstillinger i det nye galleriet han har åpnet i Chelsea, London.
Etter å ha vært med på å starte blant annet Damien Hirst-boomen, er det lite heder han høster for sitt nåværende kunstner-engasjement.
La oss håpe den nye Jaguaren får bedre mottakelse, selv om debuten skal finne sted i - nettopp – Saatchi-galleriet. Opprinnelig gjorde den tidligere reklame-guruen kunstsamlingene sine offentlige i 1985, da han åpnet det første Saatchi-galleriet, men XJ-historien går enda lenger tilbake.
Tradisjoner
Den første XJ dukket opp for temmelig nøyaktig 40 år siden, utstyrt med de praktfulle rekke-sekserne. V12 fikk den tidlig på 70-tallet. Det er med andre ord svært lenge siden denne bokstavkombinasjonen dukket opp for første gang.
At Jaguar velger å kalle dagens nye modell for XJ, forteller vel at den opprinnelige modellen, som har levd uten særlige endringer i alle disse årene (nytt konsept og mye lettmetall i 2002), fremdeles er en merkevare med flest positive assosiasjoner.
De av dere som husker litt tilbake er vel ikke i tvil om at den nye bilen er meget tett på C-XF konseptet som ble vist i Detroit i 2007 – en av de ganske tidlige firedørs coupéene som verden nå oversvømmes av.
Hvorfor det har tatt 30 måneder å få konseptet frem til produksjonsklart, kan man igjen spørre om. Men det har jo blant annet vært et eierskifte underveis, sannsynligvis har Tata andre agendaer enn Ford hadde.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
To lengder
Det er enkelte sentrale mål som tyder på at den nye modellen er bygget på det samme, avanserte lettmetall-chassiset som forgjengeren. Men i tillegg til den ”normale” akselavstanden på 303 cm, vil den nye modellen også komme i en lwb-utgave der akselavstanden er 16 cm lenger.
Bredden (med speil) er på 211 cm og høyden 145. Lengden er enten 512 eller 525 cm, og vekten med den letteste drivlinjen er ca. 1750 kg. Ikke akkurat fjærlett, men allikevel 100-150 kg under det tilsvarende konkurrenter byr på.
V6-motoren drives med diesel og yter 275 hk. Alternativet er V8 5-liter bensin, der det hentes 385, 470 eller 510 hk. Hva dette vil si i CO2-avgang, er fremdeles ikke helt klart fordi typegodkjenningsdokumentene ikke foreligger.
Bakhjulsdrift
Gearkassen er en 6-trinns automat hele veien, og – når vi ser bort fra Jaguars Mondeo-utgave, X-Type heter vel den – Jaguar er en av de få bilfabrikkene her i verden som ikke kan stave firehjulsdrift.
Sist jeg så på rammeverket til en XJ slo jeg vel egentlig fast at det var ikke mange 4x4 muligheter der heller, så dette er nok noe som fortsatt vil bli et av kjennetegnene.
”Og hva i all verden skal man med 4WD” vil vel de fleste Jaguar-kjørere spørre deg om, ”du har jo Range Rover i den samme familien”.
Påkostet
Bilen er selvfølgelig full av elementer hentet fra øverste hylle hos underleverandørene. For eksempel luftfjæring med adaptiv demping (eller Dynamics som det heter her), aktivt diff og max elektronikk-nivå på interiøret.
Det betyr blant annet at de klassiske, runde instrumentene rett i synsfeltet ditt, plutselig bygger seg om til navigasjons-skjerm eller en berøringsskjerm. Eller at det klassiske speedometeret former seg om til å få en virkelig hi-tech utforming med helt ny grafikk.
Stereo fra Bowers & Wilkins, tilhører også sukkertøyet.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Bilen skal debutere for allmennheten i Frankfurt i september og i Norge vil de første bli levert i god tid før juleferien. Det blir med andre ord ikke satt noen norsk XJ rekord i år – men kanskje neste år?
I 1998 ble det solgt 61 av denne modellen – det er det importøren nå må strekke seg etter. Totalt er det solgt innpå 300 av denne serien her hjemme.