-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Legende i ny drakt
Golf GTI er kommet i ny innpakning, den sjette i rekken. Sannsynligvis får den en like stor menighet som forgjengerne.
Hva slags bil er dette?
Golf GTI er selve guttedrømmen for mange bilentusiaster. Og i motsetning til en Ferrari eller en Porsche, er den oppnåelig for svært mange. Skjønt med en prislapp som nærmer seg en halv million, skal du være mer enn middels interessert for å kjøpe den som ny.
Oppskriften er like klassisk som den 33 år gamle Golf GTI-betegnelsen. Man tar en standard volumselger i kompaktklassen og setter inn en kraftig motor.
Så senker og stiver man chassiset, forsterker bremsene, monterer spesialfelger med brede lavprofildekk og pynter eksteriør og interiør med små lekre detaljer som bare de innvidde avslører som noe spesielt.
Flere konkurrenter har gjort mer eller mindre vellykkede forsøk på å kopiere oppskriften, men ingen har spredd like mye kjøreglede til så mange generasjoner som Golf GTI som nå gjenfødes for sjette gang.
Hvordan er den?
Golf GTI er som sine navnebrødre en praktisk bil i kompaktklassen. Vårt eksemplar har fem dører, og bak en sjåfør på 175 cm er det rikelig plass i baksetet. Dessuten har en moderne Golf et anstendig bagasjerom på 350 liter.
De røde GTI-stripene i grillen er ikke så lette å få øye på i vårt røde eksemplar, men de doble eksosrørene som rammer inn diffusoren i hekken er mer påtagende.
Innendørs er du aldri i tvil om at dette er en GTI, noe som bekreftes av røde sømmer på sort skinn, sportslige instrumenter, et ratt med flat bunn, aluminiumspedaler og sportsseter med skotskrutet mønster.
Vår bil er utstyrt med DSG gearkasse. Dermed har den også hendler bak rattet for de ganger man ønsker å foreta manuelle gearskift.
Men det er normalt liten grunn til å overstyre automatikken som jobber effektivt, enten den står innstilt på D for normal kjøring, eller S for Sport når du ønsker å kjøre mer aktivt.
DSG betyr ikke noe kompromiss med hensyn til ytelser. Du bikker hundre i løpet av 6,9 sekunder med et herlig lydbilde, både utenfor og inne i bilen. Dessuten slipper du å anstrenge venstrefoten når du stanger hjem i rushtrafikk.
Vår tomatrøde GTI er utstyrt med DCC – et adaptivt understell hvor du kan velge mellom tre forskjellige innstillinger: Normal, Sport og Comfort. Dette får frem bilens mest sportslige sider uten at det går på bekostningen av komforten.
Ved hjelp av noen tastetrykk gjør du din potente sportsbil om til en milsluker. Dette, i kombinasjon med valgfrie innstillinger på DSG-kassa, gir deg på mange måter to forskjellige biler til prisen av en.
Skal vi ta frem en negativ side av vårt prøvekjørte eksemplar, er det utvilsomt støynivået i kabinen. På ru norsk asfalt er det vanskelig å føre en normal samtale i høye hastigheter.
Vårt eksemplar var utstyrt med 18-tommers felger med Pirelli dekk i dimensjon 225/40. 17-tommere med 45-profil ville sannsynligvis vært en mer komfortabel løsning. Men hva ofrer man ikke for utseendet?
Bør jeg kjøpe en?
Dersom du liker sportslige egenskaper men er avhengig av en praktisk allround bil, er Golf GTI et meget godt alternativ - forutsatt at du er villig til å spandere rundt 450.000 kroner.
Og blar du først opp så mye, kan du like gjerne legge til kr 15.000 for DSG gearkasse og kr 8.000 for DCC adaptivt understell.
Alternativet fra VW kan være en Golf GTD. I så fall gir du slipp på litt i avdelingene for prestisje og akselerasjon, men kan til gjengjelde glede deg over et snittforbruk på ned mot halvliteren.
En Golf GTI er en populær bil på bruktmarkedet, så du behøver ikke være redd for å bli kvitt den når tiden blir moden for utskifting.
Motor: | 4-syl. bensin TSI, 1984 ccm. |
Effekt: | 155 kW (210 hk) v/ 5300-6200 o/min. |
Mål: | 421 x 178 x 147 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 257,8 cm |
Egenvekt: | 1369 kg. |
Aks. 0-100 km/t: | 6,9 sek. |
Toppfart: | 238 km/t. |
Forbruk blandet kjøring: | 0,74 l/mil. |
CO2-utslipp: | 173 g/km. |
Pris GTI fra: | kr 429.530 |
Pris testeksemplar: | kr 472.770 |