-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
El Trabant
Det høres nesten ut som en spansk nattklubb. Men når den nye Trabant vises på IAA, er den elektrisk.
Det var ikke bare vi som syntes Herpas forslag til ny Trabant var ganske morsomt. Herpa er som kjent en modellprodusent, og modellbiler tar også ganske stor plass på IAA.
Forrige gang hadde Herpa, i tillegg til sine mer kjente utgaver, også en modell av hvordan de kunne tenke seg en oppfrisket utgave av gamle Trabi skulle se ut.
Det tok ikke mange månedene før Klaus Schindler, Herpa-ansvarlig som dro i gang Trabi-stuntet, kunne fortelle oss at han var i ferd med å sette sammen et nettverk i Sachsen, der man sammen skulle jobbe seg frem mot en fullskalabil til IAA 2009.
Fullskala
Nå er det klart at Herpa-Trabien (hva låter verst, El Trabi eller Herpa Trabant?) får en egen stand i Frankfurt om en måned, og det langt unna modellbilene.
Sentrum i den gruppen av spesialister som har jobbet frem den nye bilen, er et selskap som heter IndiKar som ligger på veien mellom Frankfurt og Dresden i den gamle øst-sone delen.
IndiKar er en del av et større kompleks som heter Farringdon-gruppen, og har blant annet bygget en rekke test-prototyper for bilfabrikker.
Audi, Bentley og Volkswagen er merker de har jobbet på, de har et eget kontor i Neckarsulm på grunn av samarbeidet med Audi, og de har bygget armerte Mercedeser som de også løfter taket på.
For dere som er spesielt interessert i ting som smeller, kan jeg kanskje tilføye at armeringen de tilbyr ikke bare er standardkatalogen (den alle har) fra VR3 til VR 7, men de byr også på militærspesifikasjoner, Stanag 1 eller Stanag 2.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT
Basic
Her snakker vi imidlertid ikke armering, vi snakker om noe som er så enkelt som mulig, akkurat som den gamle Trabanten.
Det eneste som kunne stanse den gamle, var EUs miljølover. Mekanikken og oppbyggingen var så enkel at Trabanten kunne gå i evig tid.
Den nye er like enkel, men der er den knatrende, sjarmerende blå-røykende to-takteren erstattet av en enkel el-motor som drives av enkle batterier i inntil 160 kilometer med brukbare prestasjoner.
Herpa her fått med seg flere sponsorer som har gjort det mulig å legge 25 millioner kroner i denne prototypen.
Røtter
Og heldigvis har man vært sentimental nok til å la dette skje like ved Chemnitz, der den opprinnelige Trabanten ble fremstilt.
De har også fått med seg en skikkelig designer til å gjøre prototypen proff. Nils Poschwatta har tidligere jobbet hos VW og vært tett involvert i blant annet up!, Iroc og Euroracer fra Tokyo 2007.
Det man nå håper er at bilen vil vekke så stor interesse på IAA at det dukker opp nok penger til at den kan settes i produksjon.
SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT