Herpa 50
Herpa 50
Herpa 50
Herpa 50
Herpa 50
Herpa 50

El Trabant

Det høres nesten ut som en spansk nattklubb. Men når den nye Trabant vises på IAA, er den elektrisk.

Publisert Sist oppdatert

Det var ikke bare vi som syntes Herpas forslag til ny Trabant var ganske morsomt. Herpa er som kjent en modellprodusent, og modellbiler tar også ganske stor plass på IAA.

Forrige gang hadde Herpa, i tillegg til sine mer kjente utgaver, også en modell av hvordan de kunne tenke seg en oppfrisket utgave av gamle Trabi skulle se ut.

Det tok ikke mange månedene før Klaus Schindler, Herpa-ansvarlig som dro i gang Trabi-stuntet, kunne fortelle oss at han var i ferd med å sette sammen et nettverk i Sachsen, der man sammen skulle jobbe seg frem mot en fullskalabil til IAA 2009.

Fullskala

Nå er det klart at Herpa-Trabien (hva låter verst, El Trabi eller Herpa Trabant?) får en egen stand i Frankfurt om en måned, og det langt unna modellbilene.

Sentrum i den gruppen av spesialister som har jobbet frem den nye bilen, er et selskap som heter IndiKar som ligger på veien mellom Frankfurt og Dresden i den gamle øst-sone delen.

IndiKar er en del av et større kompleks som heter Farringdon-gruppen, og har blant annet bygget en rekke test-prototyper for bilfabrikker.

Audi, Bentley og Volkswagen er merker de har jobbet på, de har et eget kontor i Neckarsulm på grunn av samarbeidet med Audi, og de har bygget armerte Mercedeser som de også løfter taket på.

For dere som er spesielt interessert i ting som smeller, kan jeg kanskje tilføye at armeringen de tilbyr ikke bare er standardkatalogen (den alle har) fra VR3 til VR 7, men de byr også på militærspesifikasjoner, Stanag 1 eller Stanag 2.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Basic

Her snakker vi imidlertid ikke armering, vi snakker om noe som er så enkelt som mulig, akkurat som den gamle Trabanten.

Det eneste som kunne stanse den gamle, var EUs miljølover. Mekanikken og oppbyggingen var så enkel at Trabanten kunne gå i evig tid.

Den nye er like enkel, men der er den knatrende, sjarmerende blå-røykende to-takteren erstattet av en enkel el-motor som drives av enkle batterier i inntil 160 kilometer med brukbare prestasjoner.

Herpa her fått med seg flere sponsorer som har gjort det mulig å legge 25 millioner kroner i denne prototypen.

Røtter

Og heldigvis har man vært sentimental nok til å la dette skje like ved Chemnitz, der den opprinnelige Trabanten ble fremstilt.

De har også fått med seg en skikkelig designer til å gjøre prototypen proff. Nils Poschwatta har tidligere jobbet hos VW og vært tett involvert i blant annet up!, Iroc og Euroracer fra Tokyo 2007.

Det man nå håper er at bilen vil vekke så stor interesse på IAA at det dukker opp nok penger til at den kan settes i produksjon.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS