Endelig en C3

Jeg var skikkelig begeistret for C3 den gangen jeg ikke fikk lov til å skrive om den. Nå får jeg lov, og jeg er fremdeles begeistret.

Publisert Sist oppdatert

LES FØRST: C3 – Den Andre

Og når jeg ser på notatene fra den ”hemmelige” før-visningen er det store spørsmålet akkurat det samme, hvordan skal Citroën klare å selge DS3 (som vi fikk se samtidig) når forhandlerne også har denne på gulvet?

Det jeg noterte den gang var ganske enkelt ”Her har Citroën tatt alt som var bra på den gamle C3, og hevet det hele et hakk eller to til”.

Nå har jeg selvfølgelig ikke kjørt den ennå, så jeg kan bare snakke om sjarmen og de visuelle kvalitetene (og plassen bak).

Det er selvfølgelig de enorme vindusflatene – og da snakker jeg også om taket – som gir førsteinntrykket. Deretter kommer den finurlige bruken av blanke detaljer.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Ikke direkte skinnende krom, som USA 50-modeller, men absolutt gode tendenser tilbake til litt glam.

Og det er når vi følger en list av børstet aluminium som er innfelt i en nesten flygel-svart-lakket dashbordoverflate, at vi oppdager at her er det jommen spor av kvalitet som Audi pleide å ha enerett på.

SE BILDENE HER

Stort potensial

Dette er nødt til å bli Citroëns bestselger i fremtiden, og det er beundringsverdig at de ikke har blåst den opp.

Den er fremdeles under 4 meter lang, men når for eksempel bakseteryggene i forsetet er blitt 3 cm smalere (det låter kanskje ikke så mye?), merkes det virkelig på bakseteplassen.

Spesielt når hanskerommet er trukket såpass langt fremover at forsetepassasjeren kan sitte nesten 10 cm lenge fremover, og likevel ha samme plass som i den utgående modellen. Gjett hva det har å si for han langbente der bak.

Den er sikkert utstyrt med alt som trengs av motorer, girkasser og utstyr. Til Norge får alle modellene ESP og seks kollisjonsputer blir standard. Viktig, visstnok, for alle som tror på EuroNCAP.

Men for øvrig er ikke det norske modellprogrammet fastsatt ennå. Men vi kan nok regne med at modellen som ikke utånder mer enn 99 gram CO2 pr. km, vil bli å finne i tilbudet.

Vi må imidlertid vente til første kvartal neste år før vi kan kjøpe en. En første prøvekjøring vil allikevel BilNorge bringe lenge før den tid.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS