Bilkrisen er avblåst

Det mangler ikke på nyheter når IAA i Frankfurt åpner sine dører denne uka. En god indikator på at krisen i bilbransjen er over.

Publisert Sist oppdatert

Hvert annet år arrangeres verdens største bilutstilling i Frankfurt. Årets IAA-messe er større enn noen gang. At Honda, Mitsubishi, Nissan og Ssangyong har valgt å ikke delta, merkes knapt.

Det er nye modeller fra hver eneste stand – både små og store nyheter - bilmodeller som vil prege det norske bilmarkedet de neste årene.

Her finner du blant annet den nye Opel Astra, ny Citroën C3, Hyundai ix35, Skoda Superb stasjonsvogn, Ford C-Max, BMW X1, og ikke minst, Mercedes E-Klasse stasjonsvogn.

Miljøinnsats

Men bilutstillingen er ikke bare et svar fra bilprodusentene på at en eventuell bilkrise er over. Den er like meget et svar på industriens miljøarbeid.

For aldri tidligere har det vært tilnærmet så mange elektriske biler, varianter med hybrid og brenselcelle som på årets messe. Det er flere elbiler på IAA enn når elbilfolket har sine egne spesialmesser.

For to år siden var Think i fokus – en av få elbiler i produksjon. I dag vil den knapt vekke oppsikt. For antall elektriske biler er mangedoblet.

”Alle” produsenter ligger i startgropen med moderne elbiler med akseptabelt nivå, både med hensyn til sikkerhet og rekkevidde.

Batteri-manko

Industrien venter bare på at batteriprodusentene skal få skikkelig kapasitet på produksjon av litiumbatterier før man trykker på startknappen for serieproduksjon av bilene.

Nye hybridbiler med plugg-inn vises – og de er klare når det er etablert ladesystemer. Toyota har satt i gang feltforsøk med bilene i Frankrike.

Volkswagen viser en liten bil som skal ha et forbruk på 0,1 liter på mila – og de har flere elektriske biler klare på bakrommet den dagen det er mulig å få tak i nok batterier.

Selv en bil med det klassiske navnet Trabant vises på messa. Det er Trabi E – en elbil som er under utviklingen. Bilens form er ikke akkurat veldig moderne, men det var jo heller aldri Trabant!

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Gammelt nytt

Og om noen skal leve i den villfarelse at elektriske biler er en ny oppfinnelse, har Michelin tatt med til messa en elektrisk bil som ble produsert i 1899, med 25 kW elmotor. Det var den første vanlige bilen som sprengte grensen på toppfart 100 km/t.

EU har annonsert at de kan komme til å tilby betydelige økonomiske insentiver for å få folk til å bytte inn sine bensin- og diesebiler i elbiler når slike er mer tilgjengelige.

Opel lever

Det hadde vært politisk ukorrekt med en bilutstilling i Frankfurt om ikke eierforholdene rundt Opel hadde vært løst. Deres hovedsete ligger i Rüsselsheim, noen mil vest for Frankfurt.

Så kom en endelig løsning i alle siste time – og det store budskapet fra det tidligere GM-datterselskapet er: ”Opel lever”.

Nå bretter man opp ermene og satser maksimalt på å vise at Opel fri fra GM, skal bli en suksess. Den nye Opel Astra skinner – og det gjør også Opel Meriva. To helt nye modeller på en og samme bilutstilling – det er svar på tiltale.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Korea-invasjon

Om noen virkelig viser styrke i Frankfurt – så er det Hyundai og Kia. De har så mange nye modeller at det nesten ikke er plass til alle. De fyller opp med hybrider og elbiler – bare for å vise bredde.

Kia og Hyundai formelig slåss om størst mulig oppmerksomhet. Modellprogrammet bygges ut, og det eneste de ikke satser mye på er tradisjonelle stasjonsvogner og varebiler.

Den kanskje mest interessante nye koreaner, er Hyundai iX35 som erstatter dagens Tucson. Bilen skal produseres i Tsjekkia.

Lexus for folket

En av de virkelig store nyhetene i Frankfurt er prototypen på en helt ny Lexus. Dette er en bil i Golf-klassen, med hybridløsning som er klar for plugg-inn. Den nye modellen, LF-Ch, viser at Lexus har planer om å lansere modeller med bredere appell til en større kundegruppe.

Plass til 7

Peugeot har hatt knallsuksess med 3007 – og nå kommer en større flerbruksbil. I 5007 er det god plass til 7 personer.

På stasjonsvognfronten er det tre nyheter som peker seg ut – en ansiktsløftet og oppdatert Golf, en helt ny Skoda Suberb og ny Mercedes E-Klasse. Alle har utsikter til å bli bestselgere i sine klasser i Norge. Det har også Fords nye C-Max.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Powered by Labrador CMS