Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra
Opel Astra

Opels viktige Astra

Det har vært stor usikkerhet rundt Opel i det siste. Nå som eiersituasjonen er avklart, er det fullt søkelys på den nye Astra i Frankfurt.

Publisert Sist oppdatert

Allerede i mai kunne du lese om den nye Opel Astra her på Bilnorge.no. Nå debuterer den foran publikum i Frankfurt, og vi har fått tilgang til flere detaljer om Opels meget viktige nykommer.

LES: Astra følger Insignia

Gjennom mange år har Astra vært å finne blant de mest solgte modellene i kompaktklassen, sammen med Volkswagen Golf, Ford Focus og Toyota Corolla/Auris. Opel selv hevder at Astra har stått for drøyt 30 prosent av deres salg i Europa.

Insignia-gener

Nå er det tid for en ny generasjon, og det er liten tvil om at nykommeren har fått gener fra Insignia. Dette ser vi blant annet når det gjelder teknologi, sikkerhet, komfort, og ikke minst design. Så mye prestisje har Opel lagt ned i sin nye Astra at de ved lanseringen beskriver bilen slik: Kompaktklasse i premium-format.

Når det gjelder chassiset har Opels ingeniører utviklet en kombinasjon av velfungerende mekanikk og elektroniske støttesystemer. Sistnevnte i form av det adaptive FlexRide-systemet, som er ekstrautstyr.

Dessuten vil det ha innvirkning på kjøreegenskapene at bilen har blitt både lengre og bredere. Sammenlignet med forgjengeren er akselavstanden strukket med 71 millimeter, mens sporvidden er økt med hele 56 og 70 millimeter, henholdsvis foran og bak.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

Gjerrige motorer

Motorprogrammet omfatter hele ni motorer, hvorav fire for diesel og fem for bensin, og preges av ”downsizing” som et ledd i arbeidet med å spare drivstoff. Et eksempel er en ny 1,4-liters bensinmotor med turbo som yter 140 hk. CO2-utslippet er redusert med 18 prosent i forhold til den tidligere 1,8-liters sugemotoren.

Våren 2010 kommer også en ecoFLEX-versjon med 1,3-liters dieselmotor som yter 95 hk. Den kan vise til et forbruk ved blandet kjøring på 0,42 liter/mil. Det betyr 109 g/km CO2.

Våre kjøreinntrykk av den nye Astra kan du lese her på Bilnorge.no i slutten av oktober. Da har vi prøvd den på varierte veier i Tyskland.

SAMLEARTIKKEL: ALT FRA FRANKFURT

SE VIDEO PÅ YOUTUBE:

Powered by Labrador CMS