BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT
BMW 535i GT

BMW vil ta GT-begrepet tilbake

BMW 5 Gran Turismo kombinerer luksusinteriøret til 7-serie med funksjonaliteten til en X5. Det gir oss noe som ligner mest på en superluksuriøs flerbruksbil.

Publisert Sist oppdatert

Til tross for at den heter 5, deler den overraskende mye med den større 7-serien, det synes også på prisene.

Forskjellen mellom startprisen på en 530d touring og 530d GT er drøyt 140.000 kroner, riktignok med 10 hester mer.

Men det signaliserer også tydelig at dette er en bil som skal posisjoneres et nivå over, samt at deler av den jo representerer den nye generasjonen 5-serie som vises i Genève til neste år.

Nok et utseende som engasjerer

BMW har sjelden, om noen gang, gått midt i veien når det kommer til eksteriørdesign – særlig ikke de siste 10 årene.

Fronten er den vi kommer til å se på neste 5-serie sedan og gir akkurat det kraftfulle, sportslige og potente utseendet som vi forventer at en moderne BMW skal ha.

På skrå forfra ser man en lekker coupélinje som vi kjenner igjen, særlig fra X6, men som kommer bedre til sin rett her fordi bilen er lavere. Høydemessig har man nemlig plassert Gran Turismo et sted midt mellom X5 og den vanlige 5-serien.

Ser du bilen rett bakfra kan du i hvert fall konstatere at dette er ekstremt praktisk. Sett fra denne posisjonen er det vanskelig å si at bilen er direkte pen ved første øyekast, men at den kommer til å bli lagt merke til, er helt sikkert.

Smart

Det er da også der hvor det estetiske utfordres at 5-serie GT virkelig blir smart.

Bakluken kan, i likhet med Skoda Superb, åpnes på to måter. Enten som en stor bakluke eller som et tradisjonelt bagasjerom. BMW har også montert en skillevegg som gjør at du i praksis skiller bagasjerommet på samme måte som en sedan.

Det hindrer imidlertid ikke at du kan slå ned setene og oppnå så mye som 1700 liter med lasterom.

Baksetene kommer i to versjoner. En tradisjonell treseters sofa, som er standard, eller to svært komfortable stoler som kan reguleres i de fleste retninger og en diger midtkonsoll med plass til drikkevarer og fjernkontrollen til de to store multimedia-skjermene.

Bakseteplassen er imponerende, både når det kommer til benplass og faktisk høyde under taket. Til tross for at dette er en coupé, har man ved hjelp av et spesialdesignet innertak klart å gi svært god plass bak den store, doble takluken.

Luksus?

BMW leverer det de lover. 5-serie Gran Turismo er like luksuriøs som en 7-serie. Velger du versjonen med de to enkeltsetene bak, er dette en bil som du vel så gjerne kan bli kjørt i som kjøre selv.

Finishen er av kjent BMW-kvalitet og det er ganske utrolig å se hvordan premium-produsentene klarer å ta et steg videre hver gang de blir pustet i nakken av bilene som befinner seg i klassen under.

Det store panoramataket og firesoners klimaautomatikk, sørger for rikelig med lys og riktig temperatur og er standard.

Kjøreglede?

Det har alltid vært viktig for BMW å være en bil for den som elsker å kjøre bil. Med noen små forbehold har man klart det – så også med GT.

Det er imidlertid viktig å huske på at vi snakker om en bil på to tonn og hvor man sitter høyere enn i en tradisjonell 5-serie. Dermed blir kjøredynamikken en annen. Vi fikk prøve bilen på en flott blanding av svingete småveier og raske motorveier i Portugal.

Konklusjonen blir at her snakker vi mer om en superkomfortabel langturbil, som jo på mange måter gjenspeiler det som var opphavet til i Gran Tursimo, enn en kjørebil som elsker de svingete småveiene.

Selv med BMWs meget gode justerbare chassis i Sport +, tenderer det fort over mot understyring når man presser på inn i og gjennom svingene.

Komforten er imidlertid noe av det beste vi har opplevd på denne siden av betydelig dyrere limousiner. Sist jeg ble transportert i disse hastighetene, med noe i nærheten av samme komfort, var i baksetet på den langt dyrere Porsche Panamera.

Rask

Det er ingen grunn til å bli overrasket over at dette er en rask bil. Vi fikk utdelt en 535i som er utstyrt med en nytunet treliters turbosekser på friske 306 hester. Den er fleksibel, og med gearoppsettet i Sport, får den gå helt inn på rødfeltet før den gearer etter å ha passert 7000 o/min.

Fartsressursene imponerer over hele registeret. Til tross for at det er en stor masse som skal forflyttes, går stillestående til 100 unna på 6,3 sekunder.

Imponerende er det også at BMW nå leverer en bil på to tonn med 306 hester og et utslipp som ligger lavere enn en 3-serie med tilsvarende motor, 209 gram CO2 per kilometer.

Volummodellen blir naturlig nok treliters diesel i 530d, som med sine 245 hestekrefter sørger for at bilen er nesten like rask, og med et blandet forbruk på imponerende 0,65 liter per mil.

Begge motorene kommer med BMWs åttetrinns automatkasse som standard. Den er ikke superrask i skiftene, men den er til gjengjeld svært komfortabel og kler bilen godt.

For de som skal ha det største, finnes det også en 550i GT med 407 hester som gjør unna stillestående til hundre på 5,5 sekunder.

Spennende

Det blir interessant å se hva BMW kan få ut av Gran Turismo i Norge. Vi elsker stasjonsvogner, og det er forholdsvis få av oss som har egen sjåfør.

Det er heller ikke så veldig mange flere som faktisk pleier å sitte i baksetet i egen bil – det kan det kanskje bli en forandring på nå?

For en gang skyld har BMW til en viss grad valgt funksjon foran form – det kan faktisk få en del til å velge GT.

Du vil aldri høre noen hos BMW kalle dette en flerbruksbil, eller enda verre MPV. Likevel vil mange oppleve den som nettopp det – den mest eksklusive vi har sett så langt.

Powered by Labrador CMS