-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ukjent fra Kina
Og her presenterer vi en ny bil fra Kina. Fullstendig ukjent. Jonway!
En dag må jeg prøve å finne ut hvor mange kinesiske fabrikker som enten har lisensavtale med Mitsubishi, eller som Mitsubishi leverer motorer og andre komponenter til.
Hadde jeg gjort det før, hadde kanskje kjent til Jonway også - et Kinaprodukt som helt uventet dukket opp i Frankfurt.
Produktivt
Så vidt jeg skjønner er dette en forholdsvis ny fabrikk der de også presser og produserer komplette karosserier selv, mens drivlinjene altså er Mitsubishis. Det ser ut som om bedriften sysselsetter bare 300 personer som skal ha en kapasitet til å få unna 50.000 biler hvert år.
I så fall en fantastisk produktivitet, men det er ikke sikkert jeg forstår alt. Hør her: ”Zhejiang Jonway Automobile Co. Ltd is the sub-company of Jonway Group. Jonway Group is built in 80 ages, 20 century by developing more than 20 years”.
Jonway (som av en eller annen grunn har en logo midt i grillen der det står UFO) viste to modeller. Begge SUVer som er så populære i Kina. Den firedørs var selvbærende, veide 1760 kg og målte 4,3 meter i lengden.
Lærerikt
Den lille, todørs, var like selvbærende, var 30 cm kortere men bare 70 kg lettere. Begge var vel ganske greie av utseende, og de firesylindrede 1,6- og 2-liters motorene var felles for dem begge og møter Euro 4.
Den største motoren for den store UFOen, fremdeles firer og 2,4 liter, er imidlertid bare en Euro 3 motor. Det er opplagt at Mitsubishi har nye interessante samarbeidsmuligheter når også kineserne begynner å spørre etter Euro 5.
”Vi er her for å lære” sa kineserne jeg snakket med. ”Dessuten er vi litt stolte av å kunne presentere bilene våre her”.
Det er klart de kan lære. Ikke fra pressedagene, men nå som publikum endelig har sluppet inn er det sikkert mange meninger Jonway-folkene kan plukke opp.