-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Smart på el-bølgen
Smart gjorde masse ut av el-utgaven sin. Hvorfor må vi da fremdeles vente i mange år før den kommer?
El-smarten har lenge gått i flåteforsøk i London. I California har det også vært noen slike utgaver. For to måneder siden fikk jeg prøvekjøre et eksemplar på en for anledningen fly-tom flyplass ikke langt fra Stuttgart.
LES: Mer om Smart ED
SE: Flere bilder
Mannen i passasjersetet påsto dette var en bil med produksjons-spesifikasjoner. Hvis det er sant, ville jeg sett meg om etter andre el-bil muligheter.
For denne var tung på rattet, og batteripakkens vekt var det åpenbart ikke tatt hensyn til ved re-kalibreringen av opphengningen. Eller kanskje de ikke hadde gjort noe med hjulene-mot-veien-avdelingen i det hele tatt?
Bilens tyngde gjorde i hvert fall sitt til at bilen hadde en tendens til å måke rett frem i litt raske svinger.
Egentlig skulle det hete understyring, men samtidig kom det uklare meldinger bakfra som tydet på at egentlig hadde bakakselen lyst til å introdusere en viss grad av overstyring.
Underlig.
Langt frem
Men på den annen side så har du god tid til å se deg om etter noe annet. For på tross av all vekt som var lagt på el-utgaven i Frankfurt (til og med elektriske klubbaftener til kl. 23 hver kveld – den beste av dem alle regissert av Carl*s Cars – Heia Norge), er den ikke på gang før i 2012.
Sannsynligvis vil du kunne få prisen i 2011, og samtidig sette navnet ditt på en ”Jeg Vil Ha” liste, men slik bilen fremstår akkurat nå, burde det egentlig ikke bli noen kø. Og innen 2012 vil det dukke opp andre interessante muligheter i denne gaten.
Riktignok sier smart at bilen skal rulle av samlebåndet fra november i år, men i hvilket volum og til hvilke kunder aner vi ikke noe om.
Forprosjekt
Og det lille vi har hørt av prisantydninger, tyder ikke på at Daimler er spesielt interessert i å selge dem i bøtter og spann.
Til utvalgte leasing-kunder er det vi vet, og at noen skal til Hamburg, Paris, Roma, Milano, Pisa og Madrid. Men ikke til Oslo, nei, med spennende vinter og kollektivfelt-incentiver.
Men det er spesifikasjoner du vil ha: 30 kW motor, 135 km rekkevidde. Lader du den om natta, koster en full tank rundt 15 kroner i Tyskland. Hvor mye ekstra el-vekt denne annen-generasjons el-Smarten måtte dra med seg, var det dessverre ingen som kunne fortelle meg.
På tross av li-ion-batterier og teknologihjelp fra Tesla, tror jeg nok det er ganske meget.