-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Reva mener alvor
En elendig lansering var nok årsaken til at et av Frankfurt-høydepunktene, nye el-biler fra Reva, ikke fikk den oppmerksomheten de fortjente.
Stakkars Reva. Her kom de hele veien fra India, og i konkurranse med alle råtassene, fikk de tildelt pressekonferansetid langt utpå pressedag nummer to.
Da hadde nesten alle journalistene reist hjem.
Og Reva-folket hadde med enorm stahet klart å holde lakenene over de to sensasjonene helt til det tildelte klokkeslettet. Uansett hvor mye jeg – og andre maste – å få tatt, selv bare ett, kjapt og dårlig, fotografi av nyhetene den første pressedagen, var nesten umulig.
Da de endelig sto der og det endelig var god plass, håper jeg de oppdaget at neste gang de kommer med en nyhet, kan de like godt dra teppet til side med en gang.
Det er ingen som er interessert i den såkalte pressekonferansen allikevel, og det er når alle fotografene fremdeles er sultne, at man kan få litt uttelling for å være på utstilling.
Felleskjøpet
Vi kjenner godt Reva i Norge. Bilen har vært representert av et underbruk av Felleskjøpet i flere år. Selv traff jeg den første gang på – av alle steder – Rudskogen, en gang en klasse fra Høgskolen i Østfold skulle vise årets deltakere i Shell Eco Maraton.
Jeg syntes bare den så latterlig ut.
Nå vet jeg at det er mulig den ser latterlig ut, men det er allikevel 3.000 Reva-kjørere i 24 land over hele verden (Norge er faktisk det ledende eksportmarkedet!), og så langt har disse latterlighetene klokket mer enn 70 millioner kilometer. Plutselig ikke så latterlig allikevel.
Gammel kjenning
Ikke akkurat latterlige de nye bilene heller. De av dere som bruker BilNorge hyppig, vil blant annet ha den fordelen at dere vet mer enn de fleste.
LES: Reva ekspanderer
Slik at når et eller annet organ begeistret forteller dere om denne nye, kule, elbilen, og at den er designet av Dilip Chhabria, så kan dere trygt stole på at han kan dere fort få vite mer om.
Fullstendig ukjent for de aller fleste, men dere vi kunne finne minst fem referanser på ham ved bare å skrive inn Dilip i søkerfeltet til venstre.
Det han har gjort her er å ta en meget spennende teknisk pakke fra Reva-folket og gi det en design (to, faktisk) som både er attraktive og som forteller at her snakker vi nytt.
To til fire
Nå er bilen blitt en fireseter med varierende grad av utrustning, og du kan også velge mellom gammel batteriløsning eller moderne Li-ion pakke. I siste tilfelle snakker vi 25 kW og 160 km rekkevidde, tilsvarende for blybatteriene er 13 kW og 80 km.
Begge har for eksempel doble ladeporter, og begge kan bli utstyrt med en glup Nå-er-det-alvor-innretning. Hvis du skulle gå tom for strøm, ringer du et nødnummer.
Over mobiltelefonen gis det en kode til bilen som slipper løs en liten reservekanne med strøm, slik at du skal komme deg hjem eller til et ladepunkt nær deg.
Det er mye annen telematikk i den nye modellen også, som er 328 cm lang, 151 cm bred (god bybilbredde) og 156 cm høy. Komfort og slike bagateller aner jeg selvfølgelig ikke noe om, men det hele er utrolig tiltalende.
Noen flere av dere vil få anledning til å se den ganske snart, den skal nemlig opp på en konferanse på Lillestrøm om ikke så mange ukene. Jeg skal holde dere underrettet.
Designperle
Men dit kommer dessverre ikke kupeen. Virkelig en frekk liten skapning av den typen Renault godt kunne ha designet, den gang de fremdeles holdt en skikkelig styling-kurs.
Med sitt Targa-tak, sin frekke front og sine brede hofter, skal den i produksjon i 2011 og burde bli en kjempeslager i alle storbyers posør-miljøer. At den ikke heter noe festligere enn Reva NXG (den store heter NXR), er egentlig ganske trist.
Kanskje de finner på noe et annet navn i løpet av de neste månedene. Importøren har nemlig lovet oss en tjuvpresentasjon av denne også, hjemme i Norge, litt før jul, og da hadde det vært fint å kunne by på noe bedre enn NXG.
Opphav
Men nå vet jeg i hvert fall hvor Reva-navnet kommer fra. I 1990 bygde Chetan Maini og noen medstudenter ved University of Michigan sin Sunrunner, som kjørte 3000 km under World Solar Challenge i Australia.
Bilen ble nummer 3, og banket mange av de store bilkonstruktørene.
Chetan Maini reiste hjem til India og, sammen med amerikanske interesser grunnla han et selskap som skulle bygge elektriske biler.
Da fabrikken sto klar for åpning i 1994, var det den amerikanske ambassadøren i India, Frank Wisner, som foreslo at bilen skulle oppkalles etter unge Mainis mor. Hun het – nettopp – Reva.
At reva også betyr ”en ny start” på Sanskrit, gjør ikke noe det heller.