-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Oppsiktsvekkende god timing
BMW X1 er et bevis på at man kan bygge en liten SUV med premiumfølelse og betydelig forbedret miljøimage.
Det har gått tre år siden vi første gangen hørte om BMWs plan om å bygge en X-modell basert på deres 1-serie.
Nå er den her – og til tross for navnet – den har langt mer til felles med 3-serie enn modellrekken den deler navn med.
Størrelsesmessig er den ikke langt unna dagens X3, men den skiller seg først og fremst ut ved at den er en langt lavere bil.
Samtidig er det feil å kalle X1 for en oppjekket 3-serie. Den har riktignok samme akselavstand og deler mange ting på plattformen, men den har blitt klekket ut først og fremst som en lillebror i X-serien.
Som konkurrenter har BMW pekt ut biler som Volkswagen Tiguan og Ford Kuga, men også en del potensielle Audi A4 Allroad-kunder bør nok prøve X1.
Bak- eller firehjulsdrift
Nytt når det kommer til BMWer med X på baken er muligheten for en ren bakhjulsdrevet versjon. Den heter sDrive og er et resultat av at BMW tror at mange liker utseendet og imaget til SUVen, men uten at de egentlig trenger firehjulstrekk. En liten ekstra fordel oppnår man da også ved redusert vekt, og tilsvarende redusert forbruk.
Tohjulstrekk blir tilgjengelig på de to minste dieselvariantene, sDrive18d og 20d.
BMW har i tillegg utstyrt X1 med store mengder elektroniske sikkerhetsfunksjoner. Som tilbehør sammen med sportsfjæring kan du få Performance Control, en variant av samme system som man finner på storebror X6.
Systemet sørger for, ved hjelp av bremser og styring av moment, å unngå understyring. Et strålende eksempel på hvordan BMW mener at også SUVer skal føles mer som bakhjulstrekkere, selv de som trekker på alle fire.
Som forventet
BMW 3-serie er en svært bra bil. Derfor er det ikke overraskende at du kjenner igjen mye av identiteten også i denne bilen som deler mange av komponentene.
Interiøret er slik vi har lært å kjenne BMW. X1 deler naturlig nok også en del interiørdetaljer med resten av X-modellene.
BMW har lagt stor vekt på det praktiske – her er det godt med oppbevaringsrom, koppholdere og et baksete som kan felles ned 20, 40, 60 eller 100 prosent.
Interiørkvaliteten gjør at du ikke er i tvil om at dette er en premiumbil. Mykt der det skal være mykt, og hardere der du forventer det.
Sittestillingen er noe midt mellom en tradisjonell stasjonsvogn og en SUV. Altså ikke ulikt den i 5-serie GT, som vi nylig kjørte.
LES VÅRT FØRSTEINNTRYKK AV 5-serie GT HER
Bakseteplassen er overraskende bra. Den som frykter baksetene fra 1-serie kan ta det med ro. Her er det helt grei plass, og takhøyden er meget god.
Bagasjeplassen befinner seg mellom 3-serie og 1-serie i størrelse.
En god kombinasjon
Vi kjørte xDrive20d med automatkasse. En motor som fremstår som svært godt matchet mot den følelsen som en liten premium-SUV som dette bør ha.
Vi har ikke kjørt bilen med mindre motor, og sannsynligvis vil svært mange finne ut at prisforskjellen er så vidt stor at man bestemmer seg for at en 18d gjør jobben godt nok.
På veien føles X1 ikke så langt unna en litt høy 3-serie. Når underlaget blir ujevnt, oppleves den som stivere. Det hjelper selvsagt ikke at vår testbil gikk på 18 tommers punkteringsfrie dekk – skarpe kanter var lette å kjenne gjennom den ellers så presise og perfekt vektede styringen.
Når hastigheten øker, fremtrer også den sportslige delen av X1 mer tydelig. Stivheten og kontrollen på chassiset er meget god, og bilen gjør ikke skam på BMWs sportslige image.
Hvorfor velge X1?
Med en stadig bredere modellportefølje, og stadig flere varianter bygget på de samme modellene , er det grunn til å spørre om hvorfor du skal velge X1 foran en aldeles strålende 3-serie?
Svaret er som så ofte ellers når det kommer til bilkjøp – følelse. Over 200 nordmenn har allerede bestilt bilen, før de har kjørt den eller sett den annet enn på bilder.
De har valgt X1 til tross for at den er dyrere enn en 1-serie, og etter vår mening, ikke så komplett som en 3-serie Touring.
Mye er image, riktig spill på følelsesregisteret og at X1 er riktig type bil, til et godt timet tidspunkt. Antagelig visste ikke BMW hvor godt de skulle treffe markedet med en slik bil den gangen de startet planleggingen.
X1 har en startpris på 359.000 kroner med tohjulstrekk som sDrive18d med 136 hester. Skal du ha firehjulstrekk, starter prisen tusenlappen under 400.000. Mange vil nok også plukke godt på utstyrslisten, slik at prisene på de bilene som blir solgt nok vil bli et godt stykke over dette.
SE ALLE X1-PRISENE HER
Fakta BMW X1 xDrive20d
Motor: | 4-syl.diesel, 1,995 ccm |
Effekt: | 130 kW (177 hk) v/ 4000 o/min. |
Mål: | 445 x 180 x 155 cm (L/B/H) |
Akselavstand: | 276 cm |
Egenvekt m/fører: | 1,575 kg |
Aks. 0-100 km/t: | 8,4 sek. |
Toppfart: | 205 km/t |
Forbruk blandet kjøring: | 0,58 l/mil |
CO2-utslipp: | 153 g/km |
Pris : | kr 476 600 |