-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
E-Klasse stv. fra en halv mill.
Prisene starter på 499.900 når den nye Mercedes-Benz E-Klasse stasjonsvogn lanseres i Norge 14. november. To motoralternativer er klare fra start.
Om tre uker er det klart for Norgespremiere for den viktigste personbilen fra Mercedes-Benz.
Det er de to dieselmotorene, 220 CDI og 250 CDI, som i første omgang venter på kundene hos landets forhandlere. Prisene på disse to starter på henholdsvis 549.900 og 661.200 kroner.
Den billigste varianten, E 200 CDI, vil være tilgjengelig fra februar, og har en startpris på 499.900 kroner. I februar kommer også den billigste bensinutgaven, E 200 CGI, med pris fra 569.900 kroner.
Dette er priser basert på dagens avgifter. Hvordan de nye avgiftene slår ut på nykommeren fra årsskiftet, har ikke importøren beregnet ennå.
SJEKK VÅR AVGIFTSKALKULATOR HER
BlueEfficiency
Uansett, de regner med å selge mellom 800 og 900 E-Klasse stasjonsvogn i 2010, naturlig nok med hovedvekt på de to minste dieselmotorene. Bilene er i såkalt BlueEfficiency-utgave og leveres med sekstrinns girkasse.
Selv om det skiller 25 hk mellom E 200 CDI og E220 CDI, har begge modellene et oppgitt forbruk ved blandet kjøring på 0,57 l/mil, noe som tilsvarer et CO2-utslipp 150 g/km CO2.
Lastekapasiteten i nykommeren fra Mercedes-Benz er imponerende. Hele 690 liter svelger bagasjerommet når alle fem setene er i bruk. Med bakseteryggene nedfelt, har lasterommet et volum på hele 1950 liter når det lastes til taket.
Det svinger
Mercedes har gjort flere grep for å løfte kjøreegenskapene og den sportslige følelsen opp på et høyere nivå.
I utgangspunktet er E-Klasse fortsatt mer komfortabel enn sportslig å kjøre, men når bilen utstyres med Direct Control-understell, som er senket og sportslig avstemt, gir E-Klasse langt på vei den samme kjøreopplevelsen som for eksempel en BMW 5-serie.
Chassiset er fint avstemt mellom komfort og sport, men E-Klasse når ikke helt opp til BMW-nivå når det gjelder styrepresisjon, selv når elektroniske hjelpemidler som Direct Control-styring (3900 kroner ekstra) er tatt med.
LES: E-Klasse sedan – førsteinntrykket
Setemagi
Skinnsetene i E-Klasse gir ikke den aller beste sidestøtte – vel å merke når elektronikken ikke tas i bruk.
Krysser du av i utstyrslisten for aktive multikonturseter (13.610 kroner), får du nemlig separat «styringsboks» på hvert forsete for elektrisk innstilling av ryggvinkel, korsryggstøtte, massasje i ryggen og oppblåsbare sidevanger (høyre side blåses opp i venstresvinger og omvendt). Alt i alt har setet sju elektriske funksjoner – like moro som Playstation.
Den nye E-Klasse stasjonsvogn kan også leveres med ekstra setebenk bakerst, hvor to barn med maks høyde 140 cm sitter bakovervendt. Dermed er altså bilen en sjuseter for et ekstrabeløp på 9910 kroner, eller 11.110 kroner hvis du velger skinninteriør.
Det er sikkert
Ni kollisjonsputer er standard, og i tillegg kan opptil ni ulike elektroniske førerstøttesystemer leveres, som for eksempel Attention Assist (standard) som varsler om tretthetstendenser hos sjåføren.
Blant ekstrautstyret finner vi Pre-Safe Brake som kan iverksette delvis eller full nødbremsing, og Distronic Plus som sørger for automatisk avstandsregulering.
Selv om mange kunder fortsatt vil finnes i taximarkedet, er det ingen tvil om at den nye stasjonsvognen vil være svært attraktiv som familiebil hvis en smule status ligger som fundament for bilvalget.
FAKTA Mercedes-Benz E250 CDI stv.Motor:4-syl. diesel, 2143 ccmEffekt:150 kW (204 hk) v/ 4200 o/min.
Mål:489 x 185 x 147 cm (L/B/H)Akselavstand:287 cmEgenvekt m/fører:1845 kgAks. 0-100 km/t:7,8 sek.Toppfart:232 km/tSnittforbruk:0,58 l/milCO2-utslipp:153 g/kmPris fra:kr 661.200
Konkurrenter: BMW 5-serie Touring, Audi A6 Avant, Volvo V70 med flere