-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Det aller første løpet – Rett i råka
Det er litt underlig at det tok så lang tid før folk begynte å kjøre om kapp. Den første norske bilutstillingen fant sted i 1909. Året etter var det mer enn 400 biler og godt over 100 motorsykler i Norge. De fleste i Oslo-området. Det er klart de kjørte om kapp – det er jo en helt normal menneskelig tendens.
Men det var først i februar man fikk lov til å gjøre det i organiserte former. Skjønt organiserte… KNA (som ikke ble Kongelig før i 1913) inviterte til isbaneløp på Bundefjorden.
Start ved Ulvøya, en stor sving ut i fjorden, inn under Nordstrand og mål ved Nordstrand Bad.
Pressen ble tatt med på demo-kjøring i en 44 hk Minerva – høyere fart hadde de aldri opplevd. Journalistene var i fistel over de høye hastigheter som kunne oppnås på løpsdagen – kanskje opp til 80 km/t!
Så fort ville det gå at arrangørene droppet den opprinnelige planen om å kjøre to runder. ”Man var ræd Automobilerne kunne komme i slingring under den voldsomme fart”, så man nøyde seg med én.
Fem politifolk og 20 kontrollører skulle holde orden på publikum. Men det kom jo alt for mange. 10.000 kan det ha vært – komplett kaos, alle sperringer forsvant, og først holdt en taxi på å gå til bunns, deretter rotet en av deltakerne seg bort i en råk og holdt på både å drukne og miste bilen.
Starten gikk som planlagt, nøyaktig kl 13.00 – men det visste ikke publikum. Folk kranset ikke den nymåkte løypa (man hadde lånt den store snøplogen til Skøyteklubben) – de sto midt i den og måtte kaste seg til side når folk litt nærmere starten ropte at nå kom bilen.
Som om ikke det var stort nok problem passerte løypa en gammel råk langt uti fjorden. Takket være bilenes vekt gikk råken sakte og sikkert opp. En T-Ford kom nesten ikke til mål, vann over navet og forgasseren fylt av Bundefjord.
De tyngre bilene ble nektet å starte, enkelte førere nektet å starte. Men ikke alle. En svær Overland kommer i full fart mot mål, der står det allerede en annen bil klar til start. Et kjempetilbud. Men masse muskler får forhjulene på Overlanden til å reagere.
Såpass at det blir en kjempeskrens, men treffer allikevel den andre bilen og velter. Bokhandler Dybwad var passasjer og ble slengt ut. Curt Gross, som kjørte bilen fikk rattet i brystkassen, men heldigvis løsnet setet så han ble heller ikke dramatisk skadet.
Utrolig nok ble det ikke blodbad blant tett-i-tett publikumet heller. En ble sendt til sykehuset med knust kjeve og brudd på hodeskallen.
Løpet ble avbrutt og det tok ni år før vi fikk neste hastighetsløp – de fantastiske bakkeløpene i Korketrekkeren ble en stolt tradisjon.
Det var snakk om politietterforskning, men heldigvis for arrangørene ble skylden lagt på ”publikums uansvarlige oppførsel” og saken henlagt.