-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
Trimming kan bli rådyrt
Norske myndighetene har våknet og innsett at chiptrimming er svært utbredt. Avdekker Tollvesenet at effekten er økt uten avgift er betalt, kan det få store konsekvenser for både bileieren og forhandler.

Ifølge advokat og seniorrådgiver Per Jensen har Tollvesenet nå sendt et notat til Finansdepartementet hvor de skisserer hvordan man skal komme chiptrimmingen til livs.
- Dette er en sak som har topp prioritet hos oss nå. Notatet vi har oversendt Finansdepartementet er et internt arbeidsdokument som er unndratt offentlighet, sier Jensen.
- I notatet peker vi på noen måter å løse dette problemet på. Vi håper å få en tilbakemelding fra Finansdepartementet i løpet av januar.
Han peker på at chiptrimming av biler med henblikk på å øke effekten, foruten å utløse avgiftskrav, også er problematisk vis a vis forsikring.
- Det har vært noen domsavsigelser i rettsvesenet som peker på problemene med å påvise økt effekt. Dette er også noe vi studerer inngående med tanke på hvordan vi skal løse dette problemet, sier Jensen.
KALKULATOR: Se hva økt effekt gir i ekstra avgifter
Store mørketall
Det er ytterst få som innrapporterer økt effekt og dermed betaler tilleggsavgift etter å ha økt effekten i sin bil.
Faren for å bli tatt av avgiftsmyndighetene har vært svært liten, siden chiptrimming ofte er vanskelig å avdekke.
- Jeg anslår at inntil 10 prosent av moderne dieselbiler er modifisert på en eller annen måte, men det er ikke alle disse modifikasjonene som utløser avgiftskrav, sier Trygve Karlsen, bedre kjent som "Turbo-Karlsen" og en av de mest erfarne på feltet i Norge.
Han driver enkeltmannsforetaket Turboteknikk Trygve Karlsen i Mjøndalen utenfor Drammen.
- Betydelig
- Jeg kan ikke tallfeste omfanget av chiptrimming, men vi vet at det er betydelig, sier Per Jensen i Toll- og avgiftsdirektoratet.
Han legger til at det i dag ikke er mulig å få ut tall som isolert sett viser hvor mange som faktisk innberetter at bilen deres har fått økt effekt, og dermed betaler en tilleggsavgift for motoreffekt.
Bransjen advarer
I kjølvannet av aksjonene mot flytting av gittervegg i varebiler, advarer nå Norges Bilbransjeforbund sine medlemmer mot chiptrimming.
En bruktbil skal være det den gir seg ut for - det inkluderer naturligvis at motoreffekten er i samsvar med bilens dokumenter.
Som ved feilplasserte skillevegger, vil en kunde som blir tatt i en kontroll kunne rette eventuelle avgiftskrav mot forhandleren som solgte bilen dersom han selv ikke har gjort noe motormessig inngrep.
Rent juridisk er det like fullt bilens eier (den som står oppført i vognkortet) som er ansvarlig for at bilen er i henhold til regelverket.
- En ting er tilleggsavgiften for å øke effekten i bilen. Mye mer alvorlig er det hvis forsikringsselskapene oppdager at bilen ikke er i samsvar med dokumentene, sier assisterende direktør Thorbjørn Grønli i Bilbransjeforbundet.
- Da kan avkortningen av forsikringen bli betydelig.
- Jeg har hørt fra medlemsbedrifter at hvis noen arbeidsgivere tar sine ansatte i å chiptune biler eller flytte på veggen i varerommet på varebiler, medfører dette oppsigelse umiddelbart, sier Grønli.
KALKULATOR: Se hva økt effekt gir i ekstra avgifter