-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nytt fra Peugeot. Tøff bil og veik løve
Peugeot fra 10. til 7. plass i verden. Ny logo. Nytt designspråk der vi i hvert fall ikke lenger skal bli utsatt for det voldsomme gapet – det var budskapet fra Paris fredag.
Det er alltid problemer med denne type presentasjoner. Du sitter i salen sammen med 1000 andre, de fleste fra franske provinsaviser.
Så får du høre ganske mye og du får se en del og så skal man ta stilling til det nesten med en gang. Og det du har tatt stilling til, skal være basis for de neste fire timer med intervjuer, samtaler og sløv motorjournalistkonversasjon over bordene.
Forrige gang jeg var i en slik setting, og lurte på om jeg var idiot, var for et snaut år siden, da Citroën presenterte sin nye logo. Jeg likte den ikke, jeg syntes den så ut som den gamle som hadde hengt for lenge ute i solen. Men alle andre syntes den var genial.
Denne gangen var det den nye løven som dukket opp. Peugeot har hatt mange utgaver av den, noen ganger bare hodet. Men nå var hele kroppen her, og jeg fikk umiddelbart assosiasjoner til Lille Grete som sang om Teddyen min.
Det er mulig den er genial denne også, men allerede ved presentasjonen i går, fikk vi tydelig bevis på at den ikke er smart. Den ble reprodusert på den minnebrikken vi fikk med (den som inneholder de gode og skarpe fotoene), og der så vi klart at den nye løven ikke tok seg særlig godt ut i forminsket utgave.
Nok av det, dersom denne tradisjonsbedriften som fyller 200 år i år, og som fremdeles har slekta i ledelsen (Xavier Peugeot fortalte oss lenge om Motion og Emotion og om Peugeots nye markedsføringsbudskaper) virkelig vil ha en sånn slapp figur som maskot, så gjerne for meg.
Jeg syntes det var mer spennende da Jean-Marc Gales sto og fortalte oss at Peugeot, som i dag er på 10. plass blant verdens bilprodusenter, akter å innta 7. plassen i 2015.
Vi lo av Hyundai også, da de snakket om at de skulle bli blant verdens fem største – Hyundai hvem???
I fjor gikk Peugeot forbi Renault som Frankrikes største bilprodusent, stort sett takket være tysk skrotpremie. Men 7. plassen skal tas ved hjelp av offensive virkemidler – 14 nye modeller bare frem til 2012 for eksempel. Gales har vært sjef for Peugeot-Citroën siden mars i fjor, og han snakket som om han allerede var på 7. plass.
Men det som selvfølgelig fikk mest oppmerksomhet, var SR1, Peugeots nye konseptbil som er litt mer enn akkurat det. Dette er en tredimensjonal manual som beskriver produsentens kommende formspråk. Konsernets designsjef, Jean-Paul Ploué, tok sin nestkommanderende fra Citroën, Gilles Vidal, og gjorde ham til sjefdesigner for Peugeot.
Vi kjenner igjen mye av det han har gjort her fra før. Men nå er det ganske samlet. Skulpturell kropp, klassiske dimensjoner, en front som sier klart ifra om hvem som kommer, men som allikevel ikke har et så stor behov for kirurgisk inngrep som dagens modeller har. Det må være bransjens største og styggeste gap?
Det er i denne sammenheng uinteressant at den er hybrid med 30-hesters el-motor bak og en 1,6-liters diesel foran. Da er det morsommere å se på 2+1 seteløsningen der den som skal sitte bak kommer frem ved hjelp av en senterkonsoll som skyves til siden.
Eller legge merke til den praktfulle kontrasten mellom hi-tech og naturlige materialer i interiøret. Eller se nøye etter for å finne ut at her er det ganske mye maskulint som står i sterk kontrast med det raffinerte.
Vellykket bil som hadde fortjent et tydeligere varemerke.
Peugeot hadde også vett til å trille frem den lille BB1 fra Frankfurt, bybilen, mindre enn Smart og med fantastiske linjer som innenfor linjene på magisk vis får plass til fire voksne.
De viste eksempler på en kommende elektrisk scooter, og produksjonsmodeller av syklene sine. Pluss en konsept-sykkel. Noe av det mest speisa jeg har sett når vi snakker to hjul og pedaler. Elementer som disse skal også være med på virkelig å sette Peugeot på kartet i årene som kommer.
Men det jeg er virkelig spent på, er ikke om Peugeot virkelig klarer å nå syvende plassen, men hvor lenge den nye løven varer.