-
Field Service medarbeider
Car-O-Liner Norge
-
Forretningsutvikler Servicemarked
Harald A. Møller AS
-
Mekaniker
Knoks Bildeler AS
-
Innkjøper
Stjørdal Auto AS
-
Biloppretter
Kristiansund Karosseri AS
-
Servicemarkedssjef
Møller Bil Horten
-
Personlig servicetekniker
Frydenbø Bil VPL AS
-
Garantibehandler
Motor Gruppen Import AS
-
Bilmekaniker
Møller Bil Leangen
-
Mekaniker tunge kjøretøy
Bertel O. Steen Lastebil og Buss
-
Bilmekaniker
Gumpen Motor
-
Bilmekaniker
Ydse Auto AS
-
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
Volvo Car Stor-Oslo
-
Teamleder
Volvo Car Stor-Oslo
-
Bilskadereparatør
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Billakkerer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Skadetakserer
Møller Bil Skadesenter Langhus
-
Lærling lette kjøretøy
Møller Bil Asker og Bærum
-
Servicemarkedssjef
Porsche Center Oslo
-
Bilmekaniker / Servicetekniker
Hagen Bil AS
-
Økonomiansvarlig
Autoringen AS
-
Regionssjef Skade & Lakk
Toyota Bilia AS
-
Innkjøper
Gill Gruppen AS
-
Biloppretter
RøhneSelmer AS
-
Servicemarkedssjef
Volvo Car Stor-Oslo AS
-
Mekaniker/Tekniker
RSA Bil Drammen
-
Garanti- og reklamasjonsbehandler
RSA
-
Teknisk konsulent/kursholder
RSA
-
Bilmekaniker
ARM Bilverksted AS
-
Billakkerer
Fixbil Damsgård Karosseri AS
-
Innkjøper
MyCar
-
Oppretter / karosseriarbeider
Vy Buss AS
-
Verkstedleder
Hanum Buss & Bil AS
-
Plassjef
Toyota Bilia AS
-
Mekaniker/Tekniker
Motorhuset Oppdal AS
-
Teknisk leder
Tveita Bilservice AS
-
Mekaniker tunge kjøretøy
BIR Husholdning AS
-
Frontsjef og nyhetsreporter
Bilforlaget AS
Har noen glemt å gi beskjed?
Offisielt er Saab under nedleggelse. Kanskje noen burde ringe og fortelle det til testteamet i Lappland?
Mens hele Trollhättan fortviler for GMs beslutning om nedleggelse av Saab, ser det ut til å være enda verre å fatte for de som sitter bak rattet her. For testteamet i det nordlige Sverige er det nemlig ”business as usual”.
Denne bilen er en av mange Saaber som befinner seg i kalde strøk for tiden. Og sammen med bilene er det et stort team av ingeniører, teknikere og hjelpemannskap. Det er altså ingen som helst tegn til at Saab er under nedleggelse.
En av mange
Etter planen skulle en ny Saab 9-5 stasjonsvogn lanseres høsten 2010, noen måneder etter sedanen. Innen en periode på halvannet år skulle i tillegg crossoveren 9-4X og neste generasjon 9-3 på banen.
Hvis ”nedfrysingen” av Saab fortsetter, vil disse modellene aldri se dagens lys – i alle fall ikke med Saab-logo i fronten.
Men det betyr ikke at modellene skrinlegges, for GM kan med enkle grep gjøre dem om til for eksempel Buick-modeller – et merke som er populært i USA og som nok kan innta en mer internasjonal posisjon dersom Saab forsvinner.
”Helsvensk”
Selv om prototypen her er godt pakket inn, er det en nærmest produksjonsklar bil som nå testes ut. Fronten blir identisk med sedanen som allerede er avduket, men partiet fra B-stolpen og bakover er selvsagt annerledes på stasjonsvogna.
LES: Saabs niende mai
Nye 9-5 stasjonsvogn deler tekniske finesser med Opel Insignia, og bildene avslører at dette blant annet gjelder bakdøra som bretter seg rundt hjørnene for å gi en ekstra stor lasteåpning.
Til tross for mekanisk fellesskap med Insignia, har Saab uttalt offisielt av 70 % av bilen er designet i Sverige hvor den også skulle produseres. Det skal bli interessant å se hvor samlebåndet nå ender, i Sverige, Tyskland eller Nord-Amerka.
PS!
Saab-eiere verden rundt har hatt store markeringer hvor de ber GM bevare merket under parolen ”Save Saab”. Flere tusen møtte opp i Trollhättan søndag 17/1 – deriblant en rekke norske Saab-entusiaster.
Førstkommende søndag (24/1) står Saab Turbo Club of Norway for en ny markering. De ønsker at flest mulig deltar i en kolonne som kjører fra Liertoppen kl 12 med GM Norge på Kjeller som mål. Der regner de med å være klokka 13.