-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hummere enn Hummer
I mange år har Kombat i St. Petersburg bygget luksus-militær-SUVer for privatmarkedet. Nå skal de eksporteres til Europa.
Kombat er navnet på et firma som har levert luksus-utstyrte armerte miltærbiler for det russiske markedet i mange år.
Prisen startet på noe over en million kroner, og for inntil en million til kunne du utstyre den både med luksus- og komfort-detaljer, og med armeringsutstyr som gjorde den forholdsvis trygg mot et tank-angrep.
De startet med å bygge om militærbiler, men for godt og vel ti år siden bygget de en helt ny bil opp fra grunnen, egen konstruksjon hele veien, og døpte den T-98.
Kraftig
8,1-liters V8-motoren er hentet fra GM i USA, de 400 hestene sørget for en toppfart på rundt 180 km/t, og med full armering veier den rundt 5000 kg. Da ligger sikkerheten på B7-nivå – som visstnok er veldig høyt. En 7,62 kaliber Kalashnikov bare ler den av.
Motoren kan oppgraderes til 500 hester, det er en rekke utstyrsnivåer på toppen av standard, der vi blant annet finner ventilasjon med flere definerte soner, fullt infotainment-opplegg, en rekke air bags, ABS, stabilitetskontroll og cruise-kontroll, selvfølgelig, og et komfortabelt skinninteriør.
Dessuten har den et utseende, og noen utvendige mål, som gjør at en stor Hummer virker parkert.
Vokser videre
Det har åpenbart ikke vært vanskelig å finne kunder blant industri-folk og banker og sikkerhetsselskap i Russland i disse årene, men nå skal virksomheten utvides, og produksjonen av en ny Europa-utgave er flyttet til Estland, rett utenfor Tallin.
For EU blir den 5,6 meter lange bilen utstyrt med en 6,6-liters dieselmotor fra GM/Isuzu som yter 365 hk. Andre chassiskomponenter fra GM skal, lover produsenten, sikre at bilen ikke blir så veldig lastebilaktig å kjøre, men tvert i mot får skikkelige kjøreegenskaper.
Men fremdeles er det pansringen og luksusen det skal legges vekt på. Og om de ikke vil kunne kalle det den raskeste firehjulsdrevne SUV’en i Europa, kan de i hvert fall trygt påstå at den ser mektigere ut enn Q7.