-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Tre hjul og tandem
Fra Canada kommer det et spennende bidrag til hybrid-utvalget. Her med tre hjul og tandem-seter.
Den ser vel egentlig ut som den tsjekkiske jet-treneren som 77 år gamle GMs visepresident, Bob Lutz fremdeles fyker rundt i, bare at denne ikke har vinger.
eVaro kalles den, og den er utviklet av et kanadisk firma som kaller seg Future Vehicle Technologies. Det er allerede bygget såpass mange prototyper av den at vi har sett den både med tak og i åpen utgave.
Spesifikasjonene er ikke veldig klare ennå, men dette dreier seg om en el-drevet bil som har en liten motor om bord, som kan slå til og være med på å lade opp batteriene når de nærmer seg tomme. Med andre ord en ”range extender”: akkurat som en Opel Ampera.
På rent batteri har eVaro en rekkevidde på inntil 200 km, og det tar tre timer å lade opp batteriene fra et normalt uttak i veggen.
God rekkevidde
Dersom batteriene er tomme, vil generatoren om bord i bilen bruke en time på å lade dem opp. Men her slår motoren inn i god tid, slik at med en ganske liten drivstoffbeholder, kan man holde det gående i 500 km.
Som man ser av bildene er bilen utstyrt med bare tre hjul. Det er de to foran som driver. På sikt kan vi imidlertid også vente oss en fireseter med fire hjul, men først skal denne i produksjon. Det snakkes grav alvorlig om 3.000 biler per år.
Også denne bilen er en av finalistene i X-Prize konkurransen som vi fortalte om for kort tid siden.
De er et av åtte kanadiske firmaer som befinner seg blant de til sammen 111 finalistene fra 11 land som jobber for å finne det optimale kombinasjonen mellom kjapp og økonomisk.
SE VIDEO PÅ YOUTUBE: