-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Originalen i tredje generasjon
Renault Scénic satte en ny standard da den debuterte i 1996. Nå har importøren hentet tredje generasjon til Norge, i Grand-utgave med sju sitteplasser.
Da den ble lansert høsten 1996 satte Renault Scénic på en måte en ny standard, og den brøytet løypa for en rekke konkurrenter. Blant de første som fulgte etter var Opel Zafira og Citroën Xsara Picasso, og biltypen fikk navnet Multi Purpose Vehicle, MPV, eller flerbruksbil på norsk.
Hva slags bil er dette?
Nå er Scénic av tredje generasjon, nærmere bestemt Grand Scénic, på plass i Norge, men den er ikke helt blodfersk. Den ble nemlig lansert internasjonalt sist høst, så det har tatt litt tid før norske forhandlerne har fått biler på plass i lokalene.
Seks motoralternativer står på menyen, to for bensin og fire for diesel, og vi har kjørt den minste av dieselmotorene, 1,5-liter med 110 hester.
Selv om bilen har mulighet for sju seter (de to setene i tredje seterad ligger normalt nedfelt i gulvet), er det visse begrensninger på hvem som kan sitte bakerst. Det kommer ikke som noen bombe at benplassen er begrenset.
Selv om takhøyden tillater personer på opp til ca 170 cm, kreves det uvanlige gymnastiske øvelser for å få «voksne» ben på plass i de bakerste setene – barn tar det gjerne som en lek.
Hvordan er den?
Kjøreegenskapene har løftet seg fra forgjengeren, ikke minst har styrefølelsen blitt langt skarpere enn den tidligere generasjonens dvaske elektriske servostyring.
Som sin forgjenger har bilen midtstilte digitale instrumenter. De er tydeligere og bedre utformet enn tidligere, men lesbarheten er fortsatt ikke optimal.
Sittekomforten er meget akseptabel, med god støtte for begge bena, og med forholdsvis lange sitteputer, men stoffsetene kunne gitt bedre sidestøtte i ryggen.
Alle tre seter på midtraden kan enten vippes opp på høykant eller tas ut. De er ikke tunge, og er enkle å ta ut – men det er usedvanlig tuklete å sette dem inn igjen.
En vesentlig detalj med en flerbruksbil, ved siden av muligheten for sju seter, er bagasjerommet. Som sjuseter er det begrenset plass til bagasjen bak seterad nummer tre, men 208 liter er faktisk noen liter mer enn hos de fleste konkurrentene.
Det andre ytterpunktet, at bare to seter er i bruk, betyr et lastevolum på hele 1863 liter, riktignok helt opp til taket.
For å kunne frakte lange gjenstander, for eksempel et sammenrullet teppe, kan ryggen på passasjersetet foran legges ned slik at lastelengden blir opp mot 275 cm.
Expression er det laveste av to utstyrsnivåer. Standardutstyret omfatter seks kollisjonsputer, ESP, klimaanlegg og lyktespylere.
Vår prøvekjørte dieselutgave har ekstrautstyr for 30.000 kroner, blant annet cruise control, ryggevarsler og bi-xenon med dynamiske kurvelys, slik at totalbeløpet ender på 342.300 kroner.
Bør jeg kjøpe en?
Det er meget tøff konkurranse på markedet for flerbruksbiler med sju seter. En test som bladet Bil gjennomførte allerede i nr 12/2009 med den nye Grand Scénic mot tre konkurrenter, viser at du ikke trår mye feil om du velger den franske nykommeren.
Den var testens positive overraskelse på et par områder, den hevdet seg spesielt godt mot konkurrentene når det gjelder pris og benplass i baksetet.
Plassforholdene og fleksibiliteten i seteløsningene er gode. Som nevnt er ikke løsningen like imponerende hvis du tar ut ett eller flere av de tre setene i andre seterad. Det er nemlig ikke lett å sette setene inn igjen.
Den billigste bensinutgaven, 1,4-liter Tce med 130 hester, har en startpris på 321.800 kroner, altså 10.000 mer enn billigste diesel. Hvis du ofte kjører med full bil, vil vi anbefale dieselmotoren, det solide dreiemomentet er godt å ha for å slippe mye jobbing med girspaken i motbakkene.
FAKTA Renault Grand Scénic 1.5 dCi Expression
Konkurrenter: Toyota Verso, Citroën Grand C4 Picasso, Peugeot 5008, Opel Zafira, Mazda 5, Nissan Qashqai+2, VW Touran.
+
Rommelig og kompakt, lett å hente opp tredje seterad.
-
Løft i kjøreegenskaper går noe på bekostning av komforten.