-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ladbar hybrid i norsk test
Toyota skal sammen med Oslo kommune og EnergiNorge de neste tre årene teste Prius Hybrid plugg-inn. Det blir et siste feltforsøk før bilene kommer i salg etter 2012. Staten bidrar med 3 millioner kroner.
Ladbar hybrid er det nye norske navnet på ”hybrid plugg-inn”. Nå starter et stort feltforsøk med 190 biler i Europa. De fleste bilene skal kjøre i Strasbourg – men det er nå endelig klart at Norge blir det eneste landet der bilene skal utsettes for ”nordisk vinter”.
Det er i juni testene vil starte. Bilene skal brukes av Oslo kommune (Trafikketaten) og av EnergiNorge som er en forening for alle norske elektrisitetsverk. De skal bruke bilen landet rundt.
Når testperioden på tre år er avviklet, vil bilene komme i salg. Toyota har allerede testet bilene i fem år på testbaner – men vil nå ha en stor brukertest der man ikke minst ser på behovet for infrastruktur.
Bilene skal følges med argusøyne av TØI som bl.a. skal se på bilenes bruksmønster, situasjonen med ladning av batteriene etc. Det samme skjer med de til sammen 600 bilene som skal rulle i alle verdensdeler.
Toyota har valgt en løsning med liten batterikapasitet. Det er gjort for å gi maksimal plass til bagasje og ikke minst slik at bilen ikke skal bli ”skremmende dyr”. Batteriene er av typen Li-ion og de er meget kostbare.
Undersøkelser viser at en normal bilbruker ikke kjører mer enn rundt 25 km ”til og fra jobben”. Tanken er at man da skal ha ladestasjoner både hjemme og på jobben og på 1 ½ til 2 timer kan batteriene fullades.
Med fulladede batterier kan bilen kjøre elektrisk i maksimalt 100 km/t over en strekning på 20 km. Undersøkelser gjort i flere land viser at 85 prosent har en arbeidsreise på under 10 km – og 55 prosent kjører under 25 km en vei.
Adm. direktør Lars Erik Årøy mener ladbar hybrid egner seg for de som daglig pendler mellom ”Asker og Oslo”.
- En ladbar hybrid vil dekke hele familiens bilbehov, sier han. Den er fullverdig med både el- og bensinmotor. Utslippet av CO2 ved normalkjøring er på 59 gram per kilometer.
Men ladbar hybridbil blir dyr. Toyota Norge vil ikke si hvor mye dyrere bilen vil bli – men den vil også få lavere engangsavgift. Ifølge Toyota Norge vil avgiften for en ladbar versjon reduseres med rundt 10.000 kroner.
- De tre bilene som kommer til Norge er testbiler som enten blir sendt tilbake etter testene eller kondemnert. Dette er ikke biler som vil bli solgt som bruktbil, lover Årøy.
Toyota Norge starter også en kampanje for at oppladbare hybridbiler skal få en del fordeler elektriske biler har i dag. Toyota-direktøren mener det må være realistiske ønsker:
- Elektriske biler er momsfrie. Det blir neppe tilfelle for ladbar hybrid.
- Det blir neppe mulig å få kjøre med bilene i kollektivfeltene.
- Jeg har mer tro på at vi kan få de samme fordelene som elbiler når det gjelder bompenger og parkeringsavgift på offentlige plasser. Vi regner også med å få støtte til nødvendig infrastruktur der bilene kan lades.
- Ladbar hybrid er en viktig miljøbil – og kanskje det prosjektet som har størst mulighet for å nå målet om nullutslipp i en allbruksbil for folk flest.
Via det statlige Transnova har prøveprosjektet fått tilsagn om 3 millioner kroner i støtte. Beløpet skal fordeles over en treårsperiode.
- Dette er noe av det mest spennende jeg har vært med på, sier Årøy. Det forsøket vi nå starter har virkelig perspektiver – og er noe helt annet enn bare ”en ny bilmodell”.