-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Audi klar med A1
5 år etter at Audi la ned produksjonen av A2, er det klart for visning av A1 i Genève.
Vi fikk en sniktitt allerede i Frankfurt for halvannet år siden, og når nå den ferdige bilen står klar viser det seg at man har beholdt mye av utseendet fra konseptbilen.
Avansert og sportslig er plussord som går igjen i presseinformasjonen som følger disse første bildene av bilen.
LES: Audi A1 - nedtellingen er i gang
Det lar man seg ikke overraske av, for skal Audi kunne konkurrere med en superkompakt småbil I dette segmentet må den både by på status, smartness og en porsjon med kjøreglede
Vanskelig målgruppe – i Norge
Ikke helt ulikt de fleste som produserer noe annet enn kassevogner og supersportsbiler ønsker Audi med A1 å henvende seg til unge, livsstilsorienterte kunder ved å gi dem stor grad av individuell design.
Når vi ser utstyrsvarianter og priser får vi se om dette siste bare betyr at det meste er ekstrautstyr…
Ifølge den internasjonale pressemeldingen blir basisprisen 16.000 euro – så da er det bare å finne frem avgiftskalkulatoren for å finne omtrentlig pris.
Utfordringen med Norge er at en liten premiumbil ikke blir så mye billigere enn en litt større. Dessuten opererer de fleste unge bilkjøpere i Norge i bruktbilmarkedet. Ikke desto mindre vil det helt sikkert finnes en rekke andre kjøpere som kommer til å falle for A1. For her er det mange små detaljer å henge seg opp i, alternativt forelske seg i.
Bred og tøff
En nøkkel for å få en slik liten bil til å se tøff ut, er å lage den lav og bred. Designteamet til Audi er inne i en god fase om dagen, og ved å gjøre A1 hele 174 cm bred og bare 142 cm høy har man oppfylt denne delen av et gyldent bilsnitt. Lengden er 395 cm mens akselavstanden er 247 cm.
Det betyr at overhenget både foran og bak er begrenset, og bidrar til å gi inntrykk av å sette bilen enda mer ned på veien.
Merkelikheten til resten av familien er tydelig, selv om man har latt bilen utvikle seg i en egen retning. Fronten domineres selvsagt av den store grillen som har vokst seg frem gjennom de siste årene. Den får selskap av lykter som ser ut som de konsentrerer seg for å følge med på veien. LED-kjørelys blir standard også på A1.
Når vi ser bilen fra siden er det helt klart at det er den sølvfargede magnesiumlisten som tegner taklinjen som dominerer. Dette er tilvalg, så du vil også se biler som er ensfarget.
Også bakfra ser vi bredden på A1, som ekstrautstyr får du LED-lamper bak, og ettersom disse sitter festet på selve bakluken betyr det at du på ”Opel Insignia-vis” får et ekstra sett med baklykter når du åpner luken.
A1 lanseres i 10 farger, hvorav syv av dem er metallic. En av dem en brunfarge ikke helt ulik den vi så da BMW lanserte sin X1.
Stiv
For å dyrke frem det sportslige i A1 har det vært viktig å bygge en bil som er tilstrekkelig stiv. Bilfabrikkene er blitt flinke til å finne kombinasjoner som både optimaliserer for vekt, samtidig som man har klart å beholde mye av stivheten.
En av hver først
Bilen lanseres i Norge med de to motoralternativene 1.6 TDI og 1.4 TFSI i første omgang. TDI-motoren yter 105 Hk, mens TFSI-motoren gir fra seg 122 Hk og et dreiemoment på 200 Nm.
For TDI-motoren er dreiemomentet 250 Nm. Drivstofforbruk, og dermed også utslipp, er holdt lavt. TDI-motoren lover et forbruk under 0,4 liter per mil mens bensinalternativene ligger så vidt over 0,5.
Bilen vises første gang i Geneve i begynnelsen av mars, og omtrent samtidig kan norske kunder bestille bilen. Det vil nok likevel ha blitt grønt på trærne før de første bilene finner veien ut til sine nye eiere.