Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.
Sniktitt på Genève-utstillingen
Foto: Knut Moberg d.e.

Klart for vårens store bilmesse

Nyhetene står tett på årets Genève-utstilling. Utstillingen åpner denne uka, og vi er på plass med eget team for å gi deg alle nyhetene etter hvert som de avdukes.

Publisert Sist oppdatert

HOVEDARTIKKEL GENÈVE 2010

I Europa er det bare i Genève det er internasjonal bilutstilling hvert år. Om høsten alternerer Frankfurt og Paris om utstillingen – men det er i Genève det skjer hvert år i mars. Bilene som vises her, preger i stor grad bilsalget dette året.

I fokus står miljø og lavt utslipp av CO2. Bilindustrien er grønn og svarer på miljøutfordringene. Det settes hele tiden nye rekorder i lavt utslipp, og derfor kommer det nå flere nye hybridmodeller. En av de nye er VW Touareg der man har kombinert V6-motor med hybridløsning.

Noe av det som klart vekker oppsikt er nye versjoner av BMW X5, Volvo S60, Porsche 911 Turbo S, endret Ford S-Max og Galaxy, VW Sharan, Kia Sportage og kanskje særlig den stilige Audi A1 og Nissans helt nye modell Juke.

Spennende er det også at Lexus kommer med en kompakt bil og at Toyota er kommet svært langt med sin andre hybridmodell – Auris hybrid som bygges i Europa.

Den nye Audi A1 blir trolig en av Genève-utstillingens største nyheter. Bilen er bygget på plattformen til VW Polo – og får et stort utvalg bensin- og dieselmotorer med rekordlavt utslipp.

Bilene kommer i to versjoner – tre og fem dører. Men om den får samme kultstatus som aluminiumsbilen Audi A2 – se det er et helt annet spørsmål. Men Audi A1 beviser at selv en liten bil kan både være premium og ikke minst ha lavt forbruk og CO2-utslipp.

Kia viser styrke med to nye modeller – Venga og Sportage. Det er bilene som skal sette Kia tydeligere på Norges-kartet. Sportage er tvilling til Hyundai iX35 – og de to bilene skal konkurrere om de samme kundene.

Nissan tar et kvantesprang med den helt nye Juke – som kan vise seg å være den bilen Nissan-organisasjonen så sårt har trengt. For de som ønsker seg mer luft i håret, er det en rekke åpne biler - bl.a. fra Renault som både har en ny åpen Megane og Wind bygget på Twingo.

Suzuki viser endelig sitt nye flaggskip. Kizashi skal bare selges i noen få land i Europa – og et av dem er i Norge. Det blir den første Suzuki i premium-klassen – og de første bilene er allerede i Norge. En spennende nyhet der Suzuki tar et stort sprang.

Elbiler er stadig under utvikling. I Genève vil finske Valmet presentere seg som den store elbil-produsenten – som ved siden av å bygge Think nå også arbeider med en egen elbilmodell. Og det er nå på utstillingen flere spennende elbiler enn når det arrangeres egne utstillinger for elektriske biler.

Bilutstillingen i Genève arrangeres fra 4. til 14. mars, men lukkede dager for media 2. og 3. mars. Bilforlaget er til stede med tre redaksjonelle medarbeidere. De vil sørge for bred reportasjer om bilene, menneskene, nyhetene, teknologien og alt som rører seg fra vårens største bilmesse.

Knut Moberg d.e. rakk å ta disse første bildene før har ble vist døra og bedt om å komme tilbake i morgen.

HOVEDARTIKKEL GENÈVE 2010

Powered by Labrador CMS