-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Buforis Euro-debut
Dere som har fulgt med på BilNorge vet allerede det meste om Bufori. Bare ikke at de dukket opp, meget overraskende, i Genève.
Sist vi møtte Bufori fra Malaysia var de i gang med å bygge en skikkelig sportsbil som også skulle kunne brukes i konkurranser. CS (for Compact Sports) kalte de den. Det de kom med til Genève var derimot noe helt annet.
Helt fra starten har Bufori-gründerne vært opptatt av det klassiske – eller ”annenklassiske” som jeg litt mer ironisk ville ha sagt det. Og ved første øyekast så bilene vi møtte ut som en slags overstylede, overdimensjonerte kvasi-retroer fra dårlige engelske kit-car produsenter.
LES MER I: Eksklusiv retor fra Malaysia
Det var inntil vi begynte å se på detaljene. For her var det vellykket håndverk. Og etterhånden som vi forsto det, begynte jommen utseendet også å falle på plass.
Guidet tur
Spesielt da vi fikk Gerry Khouri, administrerende direktør, en av de tre grunnleggerne – alle brødre – og designer, til å gå gjennom bilene med oss.
Karosseriene i vintage-stil, med en anelse av parodi, er bygget opp av karbonfiber og kevlar og er en delvis monocoque-konstruksjon. Farvel til tankegang fra 20-årene med andre ord.
Under panseret, der vi skulle håpe på sideventiler og en stor sentral forgasser, finner vi moderne V8 motor på litt over seks liter som kan utstyres med kompressor og ende på 560 hk.
Da snakker vi bedre enn 6 sekunder til 100, og godt over de antatte 260 km/t for modellene uten blås.
Hi-tech
Og så har vi dessuten en full elektronikkpakke. ABS er bare innledningen – her er en bil hvor du kan velge mellom en eller to eller tre berørings-pads for betjening. Night vision er en selvfølge.
Jeg ble forklart at grunnen til at bilene ble vist i Genève nå, var at de allikevel skulle til Europa for å bli typegodkjent her også, før produksjonen (alle bygges på faste bestillinger) starter i sommer.
Og for riktig å feire dette så ble den største modellen, fire dører med bakhengslet bakdør, døpt om fra det opprinnelige Mk. VI til Bufori Geneva, for virkelig å markere hvor den debuterte.
(I parentes forteller de også at skinnet til interiøret kommer fra førsteklasses Alpekuer. Derfor er det kanskje viktig å presisere at klokken inne i bilen tross alt ikke var noe gjøkur.)
Bilen er stor, bare for å ha nevnt det: 534 cm lang, 193 cm bred (asiatiske biler er ikke VELDIG brede!) 152 cm høy med en akselavstand på 343 cm og en tomvekt på minst to tonn – men spesifikasjonene øker lett det tallet.
Det skal bli spennende å se om vi dermed har fått et nytt og varig innslag på luksusbilmarkedet. Annerledes er det i hvert fall.