-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Typisk italiensk: Sofia
Sofia heter den nyeste konseptbilen fra IDEA. Et helt riktig navn, bare se på de italienske formene, sier skaperen.
I fjor viste IDEA en konseptbil som het ERA (SE DEN HER). Egentlig en stor prestasjon, for IDEA hadde vært ganske nær en fatal grunnstøting.
Men nå er de åpenbart veldig på fote igjen – Sofia var i hvert fall et boblende overskuddsfenomen, men linjene trygt forankret i noe av det beste av italiensk karosserihistorie.
IDEA er selv en del av italiensk karosserihistorie. Startet for mer enn 30 år siden med blant andre stjernearkitekten Renzo Piano om bord.
Selskapet ble egentlig startet for å hjelpe Fiat med et helt spesifikt prosjekt, VSS, eller Sub System vehicle, en form for modulbyggetankegang.
De løste den, det ble Fiat Tipo, og etter det har de gjort mange ting. For Tata (de er nok med på Nano også, selv om det får de ikke lov til å snakke om), Nissan, Daihatsu, en rekke kinesere, Ducati motorsykler og for mange andre.
De siste årene har de vært en del av et stort sveitsisk konsern, og ser ut til å få mange nok oppgaver innenfor denne store gruppen. Men ikke så mange at de ikke har tid til å komme opp med slike håndfaste eksempler på hva de kan gjøre.
Bygge en fireseters sportssedan med mengder av lange, slake kurver og med et preg av timeglass i mye større grad enn av en coca-flaske. For her fungerer designen virkelig i alle tre dimensjoner.
”Både karosseriet og navnet er noe man umiddelbart vil forbinde med klassisk italiensk stil og skjønnhet,” leser vi i pressemeldingen.
IDEA vil gjerne vise at de tenker på litt mer enn bare skjønnhet også, så de har kommet med et forslag til ønskespesifikasjoner som de vil kunne få plass til i denne bilen.
En V8-motor på tvers foran, med forhjuls- eller bakhjulsdrift, og eventuelt med et lett-hybrid system, der elektromotoren, på bakhjulene for eksempel, gir litt ekstra kraft når det trengs. Da snakker vi kanskje 400 pluss 100 hester og firehjulsdrift når den ekstra kraften kommer.
Men siden det hele er en drøm, er vel dimensjonene det eneste vi egentlig har å holde oss til her. 3064 mm akselavstand. Og karosseriet oppå måler 5097 x 2006 x 1381 mm.
Men nå er det vel egentlig ikke hun andre Sofias (Loren var det vel hun het?) mål som var det mest interessante heller, det var hvordan det hele var satt sammen, og i hennes tilfelle: hvordan det hele beveget seg.
Det er det ikke sikkert vi får vite om denne Sofia-utgaven.