Sbarro i Genève 2010
Franco Sbarro ombord i en av skolens kreasjoner
Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Sbarro i Genève 2010

Genève? Sbarro er på plass

Sbarro og hans fantastiske skapninger tilhører favorittene på Genève-utstillingen. Hvor lenge han har deltatt der? Aner ikke, men det virker som alltid.

Publisert Sist oppdatert

Franco Sbarro vet dere snart alt om. Søk etter Sbarro i fritekstboksen til venstre, og det blir mye.

SE SØKERESULTATET HER

En beundringverdig fyr, latiner, men nesten uten nasjonalitet, fantastisk pedagog – alltid omgitt av entusiastiske elever som lærer alt, fra design, konstruksjon og bygging, til administrasjon, fakturering og informasjon og PR.

Folk som har gått på noen av Sbarros kurs, har for det første alle avtjent 10 dagers verneplikt på bilutstillingen i Genève, der de betjener standen hvor hans siste – og kanskje noen historiske – kreasjoner er presentert.

Og for det andre er de i stand til å hente to Benelli motorsykkelmotorer, montere dem etter hverandre og få til en praktfull rekketolver av det.

Men ikke bare har de lært hvordan man gjør akkurat det, de har også lært hvordan man regner ut kritiske vibrasjoner og hvordan man demper dem.

Du lærer å designe og du lærer å behandle materialer og banke plater. Du kommer i realiteten ut som en komplett bilfabrikk, inkludert konstruksjonskontoret, vindtunnelen og prøvebanen.

I år fikk vi et hyggelig gjensyn med både hans Ford GT40, hans Lola sportsracer og hans nydelige syntese av Ferraris P3/P4 bane- og landeveis (ekstrem landeveis) bil. Den første hvit med blå striper, de to andre røde.

Men standen var ikke et eksempel på en gammel herre som hadde sovnet nei. I front sto en enorm oransje bil, med en front som en hummer hadde misunt den. Den så ut som en kjempestor klo, klar til å gripe deg rundt føttene hvis du kom for nær.

I profil hadde den noe av den opprinnelige Stratosen over seg, men den var meget større. Hele fronten ble vippet foran for at fører og passasjer skulle komme på plass, og de 12 sylindrene som produsert de 500 hestene satt bak.

Som en liten kontrast hadde han bygget en praktisk motorsykkel med tre hjul foran. Ikke bare fordi du ikke skulle dette av asfalten, men på den måten fikk han også plass til noe som i utslått stand ble en praktisk trille-shoppingbag. Enda et argument for at mor skulle begynne å kjøre motorsykkel.

Fra i fjor hentet han tilbake, men i forbedret utgave, Concept GT 4. 650 kg og en Suzuki 1200 kubikk Bandit mc-motor og som klimaks, min favoritt i hvert fall, den kritthvite Essenza. En muskel-coupé med klassiske linjer der avdelingen for oss mennesker var trukket langt tilbake på en kropp som bare skrek etter fart.

En slags moderne og veldig rå TV, kanskje?

2,5-liters BMW motor, 200 hester, men kan bli mye mer, rørgitter-ramme, glassfiber og 850 kg.

Hva jeg ikke kan skjønne er hvordan man kan være bilgal og unngå å begynne på en av hans undervisningsopplegg. I år skal Sbarro ha åpne dager på skolene sine den 10. april, 22. mai og 28. august. Hvis du går inn på www.e-sbarro.fr får du vite mye mer.

Powered by Labrador CMS