EUs miljømerking av dekk

Nokian tester rullemotstand
Produktutviklingsdirektør Teppo Huovila (t.v.) og markeds- og kommunikasjonsdirektør Anti-Jussi Tähtinen på stoppstedet med prototyp-dekket fra Nokian Tyres.
Nokian tester rullemotstand

Nokian tester rullemotstand

Nokian tester rullemotstand

Nokian tester rullemotstand

Fremtidens dekk

Mens det legges press på bilprodusentene for å redusere CO2-utslippet fra bilparken, gjøres det tilsvarende grep overfor dekkindustrien. Snart innfører EU miljømerking av dekk.

Publisert Sist oppdatert

- Ved å velge sommerdekk med lav rullemotstand, kan bileieren redusere bilens drivstofforbruk med opp til 0,5 liter pr. 100 kilometer. Samtidig reduseres også bilens CO2-utslipp, sier Teppo Huovila, produktutviklingsdirektør i Nokian Tyres.

Innen 2015 tror Nokian at de beste personbildekkene vil senke forbruket med fem prosent sammenlignet med dagens beste dekk. Det blir et viktig hjelpemiddel for blant annet elbiler som sliter med begrenset rekkevidde.

EU-krav

Fra november 2012 må samtlige nye dekk som selges, utstyres med et miljømerke, tilsvarende det vi i dag finner på hvitevarer. Dekkene skal klassifiseres fra A til G, hvor en grønn A er best og en rød G verst for miljøet. I tillegg skal støynivå oppgis.

Klassifiseringen viser hvor mye et dekk påvirker bilens drivstofforbruk og hvor bra bremsegrep dekket har på våt vei. Dessuten oppgis det hvor mange decibel dekklyden er utenfor bilen.

De beste dekkene på markedet i dag tilhører klasse C, men mange av dekkene tilhører klassene G, F og E. Et løft til en høyere klasse innebærer i praksis at drivstofforbruket på en mellomstor personbil synker med 2-3 prosent.

Prototyp i rulletest

Dekkprodusentene utvikler hele tiden nye produkter, og Nokian testet nylig en prototyp på et fremtidig miljødekk mot et eksisterende sommerdekk med miljøprofil samt deres eget piggfrie vinterdekk, Hakkapeliitta R.

Dekkene ble montert på en Prius, og for å sikre like forhold ble testen foretatt innendørs i Nokians lagerlokale. Bilen ble plassert på en rampe, og man målte hvor langt den klarte å rulle på de ulike dekkene.

Kortest kom sommerdekket med 78,9 meter. Deretter fulgte vinterdekket med 99,5 meter. Aller lengst rullet Priusen på Nokians prototyp-dekk – hele 129 meter.

- Prototyp-dekket har en rullemotstand som nesten ville plassert det i klasse A i EUs kommende klassifiseringssystem for dekk, sier Teppo Huovila.

- Utviklingen og produksjonen av et dekk med så lav rullemotstand stiller store krav til dekkets konstruksjon. Det kreves spesielle materialer, og toleransene er lavere. Som ansvarlig dekkprodusent kan vi aldri bare konsentrere oss om å forbedre en egenskap på bekostning av andre. Et dekk må både være sikkert og rulle lett.

Powered by Labrador CMS