-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Savner Seat
Det kan ta noen nano-sekunder før jeg registrerer hva det er for noen lekre saker jeg nettopp passerte. Så slår det meg: Seat. Trist at merket ikke setter farge på gatebildet her hjemme.
Egentlig dukket tanken opp da jeg satt på VW-gruppens overdådige mandagsparty i Genève, kvelden før dagen, og de trillet inn en elektrisk Seat som nærmest så ut som en litt sløv Scirocco.
- De kan da bedre enn det, tenkte jeg og så begynte jeg å tenke på Ibizaene og Leonene og en og annen Exeo jeg hadde sett i Tyskland, Frankrike, Italia og Sveits på min lange (om)vei fra Oslo til Genève.
Og så kom jeg selvfølgelig på at nå er det minst fem år siden Seat solgte mer enn 100 nye biler i Norge i løpet av ett år, og hvorfor gikk det galt?
For egentlig er dette biler som burdet ha en naturlig plass som et lite brudd med mainstream VW-fornuften og det smårampete Skoda-preget.
Og så bedret det hele seg dagen etter da jeg virkelig kunne rusle rundt den nye el-Seaten og slå fast at dette var mer spennende enn det så ut i går. For dette er en kompakt en.
Mini-størrelse og et par virkelig friske takter. Spesielt den løftede hekken, med antydning av gammeldags skjerm som en horisontal finne som går fra B-stolpen og fortsetter rundt bilen bak. Fronten, som kunne vært hentet fra Volvos elektriske C30, kan jeg greie meg uten.
Men det er allikevel helt klart at Luc Donkerwolke, han kom til Seat som designsjef fra Lamborghini på høsten 2005, er i ferd med å dyrke frem et nytt formspråk hos Seat igjen. For andre gang på fem år.
Det forrige skiftet var åpenbart ikke spesielt vellykket hos publikum (selv om jeg liker det, men stol aldri på en motorjournalist. Når ble Årets Bil sist en salgssuksess?) og Seat er jo helt åpenbart det merket i VW-gruppen som har størst problemer.
En Ibiza er 405 cm lang. Denne er 25 cm kortere, 22 cm lavere og 10 cm bredere. Jeg går ut fra at den sitter på en av Up!-plattformene. El-motoren, som er montert foran, kan gi 201 hk.
Men ytelsen er stort sett låst til 68 hk, og man nøyer seg med 160 km/t. Men slepper man løs hele potensialet, når man 100 km/t på 6,3 sekunder – vekten har de faktisk klart å holde nede på 1000 kg.
I fjor ble det bygget 354.000 Seater, 16.000 færre enn i 2008 – lavere tilbakegang enn for eksempel VW selv.
La oss håpe at nedgangen stopper, at nytt formspråk virker og at Seats dynamo av en ny sjef, waliseren James Muir, klarer å fortelle både markedet og eiere at dette er et merke det bør satses på.
Da kan vi kanskje håpe at Harald A. Møller også får en fornyet interesse for denne latino-baben.