-
XPeng Motors Norway AS:
Area Manager
-
Statens vegvesen:
Utekontrollør Jessheim
-
Werksta Bergen:
Takserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
BMW ekspanderer i Kina
BMW har fått god uttelling for sin innsats i Kina. Nå trapper de opp aktivitetene i det enorme landet.
I dag produserer BMW både 3-serie og 5-serie lokalt for Kina. Spesielt populær er den forlengede utgaven av 5-serie, som siden lanseringen i 2006 er solgt i utrolige 70.000 eksemplarer.
Nå som en ny 5-serie er lansert skal selvsagt også denne lages i lang utførelse. Produksjonen starter til høsten.
SE: Lang BMW 5-serie på bilder og video
BMW planlegger også å starte produksjon av X1 i Kina. Detaljer rundt dette diskuteres nå med myndighetene.
Store planer
I takt med den positive utviklingen i markedet, planlegger BMW å investere videre i Kina i årene fremover.
BMW annonserte i november at de skal oppføre en ny fabrikk i Tiexi i Shenyang-provinsen, og med denne på plass får de en årlig produksjonskapasitet på 100.000 biler fra 2012. På lengre sikt er målet en kapasitet på 300.000 biler i året.
Den nye fabrikken krever en investering på 560 millioner euro, noe BMW og deres kinesiske partner, Brilliance, deler 50/50. Byggingen starter i juni og fabrikken skal etter planen stå klar i 2012.
Den nye fabrikken vil sysselsette ca 1000 arbeidere, og 600 av disse er allerede ansatt og satt i opplæring.
Viktig marked
Kina er nå BMW-gruppens fjerde største marked på verdensbasis. I fjor solgte de over 90.000 biler her. Årets første kvartal viste en vekst på 106 %, til 34.179 biler. Før BMW åpnet sin første kinesiske fabrikk i 2003, solgte de 6.700 biler på et helt år i Kina.
Ifølge den tyske automobilindustrien (VDA) ble det solgt 478.000 premium biler i Kina i 2009. Dette tallet stipuleres til å passere 1,5 millioner enheter i 2020.
Et svært viktig og raskt ekspanderende marked, med andre ord.