-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Beijing viser muskler
Årets bilutstilling i Beijing kan vise seg å være den utstillingen da lokale produsenter virkelig kom på banen. Men fremdeles har de under en tredel av det enorme hjemmemarkedet.
Under 3 millioner personbiler ble det solgt i Kina i 2002. I fjor endte totalen på 11,7 millioner – enormt opp fra 2008-tallet på 7,5 millioner – i et år da alt annet gikk tilbake.
Men dette betyr ikke nødvendigvis at alt går på skinner for kinesiske produsenter.
I fjor eksporterte de bare 150.000 biler, halvparten av 2008-volumet, samtidig som de bare så vidt har karet til seg 30 prosent av hjemmemarkedet. Opp fra ca. 20 prosent i 2002.
Mer enn to tredeler av fjorårets 11,7 millioner biler er enten importert eller er europeiske eller amerikanske konstruksjoner produsert av firmaer som jobber 50/50 sammen med utlendinger.
På årets store kinesiske bilutstilling er det åpenbart at de lokale produsentene har bestemt seg for ikke bare å ta meget større biter av hjemmemarkedet, men også å øke eksporten betraktelig.
Geely, som vil eie Volvo når formalitetene er i orden, kommer med 39 nye modeller, hvorav 11 debuterer på utstillingen.
Men Geely har også en egen serie som heter Englon, basert på den engelske taxien fra LTI – som Geely overtok. Der kommer de med en ny modell som har åpenbart eksportpotensiale, samtidig som de viser en rekke nye modeller i denne spesielle familien.
Geely, som gjorde seg ikke så veldig populære da de imiterte et Rolls-tryne på en av sine simple modeller, har ikke kunnet dy seg her heller - bare at de har vridd fokus 180 grader. Hekken på en rekke av Englon-modellene har en skummel likhet med Lancia Ypsilon.
JAC har lenge vært en av Kinas beste eksempler på Mixed Grill, deres G240 var en underlig blanding av – tro meg – Skoda, Mercedes og Lexus!
Og i fjor kom de med noe som het 300C – ikke mye Chrysler der, men litt Thesis, litt Taurus – og selvfølgelig var det de dårligste partiene som ble rappet, med en parodi av Audi-front på toppen.
Men nå har de fått sitt eget designstudio i Torino, og deres lille Smart-killer, bare kalt Concept IV, ser riktig bra ut, samtidig som Pininfarina har hjulpet dem svært med Tojoy.
Akkurat som JAC er BYD bare så vidt ti år gammel, men i rasende fart oppover. Nytt derfra, og interessant for Norge (de første BYD’ene er bare et halvt års tid fra våre gater og veier), er S6, fabrikkens første SUV og helt åpenbart tegnet med et sideblikk på en Lexus.
Det er ikke mange centimeter som skiller den fra en 350 RX heller. Fem nye modeller kommer det derfra, vi vil møte dem alle her etter hvert.
Mens BYD de siste årene har vært Kinas sterkest voksende merke, er det mulig det er Chana som får den prisen i år. De økte salget med nesten 100 prosent i fjor, til 518.000 enheter.
Deres bestselger er en billig-bil, Green Star heter den, og ser faktisk ganske bra ut, selv om den i sin helhet er designet i Kina.
Men åpenbart var ikke det bra nok for Chana-ledelsen som også har åpnet designkontor i Torino. Leder for det er Luciano d’Ambrosio, og stort bedre kan det ikke bli:
Ford i Köln, deretter Italdesign før det ble Bertone med en rekke av 90-tallets klassikere på samvittigheten før han ble Milano-basert konsulent for Honda, og nå – altså – tilbake i Torino med en helt ny oppdragsgiver.
Chery har 29 nyheter og Great Wall har 10, blant dem C30 som de hevder skal bli deres nye verdensbil. Vi får se, etter det første møte med EuroNCAP.
BAIC, som kjøpte utdatert SAAB-teknologi, brukte bare to måneder på å lage nye lys foran og bak – så nå viser de 9-3 og 9-5 som henholdsvis C60 og C71. Det har til og med en C71EV- helelektrisk med batteripakke som fra Better Place.
Og MG lever. SAIC, som kjøpte den merkevaren, har jobbet med sine designere i Birmingham og Shanghai og kommet opp med den meget vellykkede Zero.
Ikke en sportsbil i klassisk forstand, men en sportslig bil som skal lære ungdom at det må ikke være åpent og dyrt for å være sport. Dette er en bil som skal konkurrere med Fiesta og Grande Punto og den type biler
Vi skal selvfølgelig komme tilbake med mye mer fra denne store utstillingen, men bare avslutte med å nevne hva slags klima utstillerne lever i for tiden. Mens bilsalget altså økte 45 prosent i fjor, kan ferske tall fortelle om hva som skjer i år.
Første kvartal viser en økning på 72 prosent i forhold til tilsvarende periode i fjor. Er det noe rart at både utstillerne og de besøkende smiler?