-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
Møller Bil Sandefjord:
Bruktbilselger
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Møller Bil Etterstad:
Markedssjef
-
Bilia Norge AS:
Periodisk kjøretøykontrollør, (PKK) BMW Drammen
-
Bilia Norge AS:
Bilmekaniker, BMW Skøyen
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Bertel O. Steen Asker & Bærum:
Mekaniker
-
DRIVE Mobility AS:
Daglig leder
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Oslo Vest:
Produksjonsleder
-
TotalEnergies:
Distriktansvarlig / Sales Representativ
-
Opplysningsrådet for Veitrafikken:
Administrerende direktør
-
Autoria Bil AS avdeling Ski:
Bilselger
-
Martiniussens Bilservice AS:
Teknisk kontrollør - Fredrikstad
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Bruktbilselger
-
Møller Bil Oslo Vest:
Garantisaksbehandler
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
BilXtra Skøyen as avd Drammen:
Faglært Bilmekaniker
-
Billakkspesialisten AS:
Salgsrepresentant / Tekniker
-
Berg Auto AS:
PKK-kontrollør i Bærum
-
Møller Bil Skadesenter Bergen:
Bilskadereparatør, bilmekaniker, billakkerer
-
Birger N. Haug Oslo:
Nybilselger
-
Toyota Bilia AS:
Salgssjef
-
Continental Dekk Norge AS:
Key Account Manager
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
- Skift olje litt oftere
- Å skifte olje oftere enn bilens serviceintervaller indikerer, er både en rimelig forsikring mot kjedelige motorproblemer – og et viktig bidrag til økt levetid for motoren din.

Det sier teknisk sjef Knut Arild Lotterud i MA (Motorførernes Avholdsforbund) (bildet). Han fortsetter:
- Derfor anbefaler vi folk å skifte olje gjerne på halvparten av det oljeskiftintervallet som er anbefalt for den aktuelle modellen.
- Både bil og motor lever et tøft liv i Norge, med ganske andre klimatiske og topografiske forhold enn lenger sør i Europa, der mange av bilene er utviklet og produseres.
- Store og raske temperatursvingninger, og mange korte kjøreturer med halvkald motor stiller helt andre krav hos oss, sier Lotterud.
- Typisk for Norge er mye kortere kjørestrekninger pr. tur enn i mange andre land. Dette betyr flere kaldstarter. Da kommer det mer drivstoff inn i motoren enn normalt, og overskuddet av dette havner i oljen, sier Lotterud i MA, som er klar i sitt syn:
- Jeg har alltid halvert de anbefalte oljeskiftintervallene. Sier instruksjonsboken 15.000 kilometer – som på min nåværende bil – så skifter jeg ved hver 7.500 kilometer. Det er ikke her kostnadene ved bilholdet ligger, konstaterer han.
- Vi ser en tendens til at flere og flere motorer havarerer, fordi oljen er både utslitt og oppblandet.
Det største skrekkscenariet er kanskje når man kjører på ferie på kontinentet, og enkelte steder med hastigheter på opptil det dobbelte av norske fartsgrenser. Da stilles det ganske andre krav til oljen, ikke minst til kjøleevnen.
Er oljen da mye slitt, og det kanskje er lite igjen av den, kan veien til totalhavarert motor være ubehagelig kort. Hyppigere oljeskift er en billig forsikring mot problemer, og er derfor en svært rimelig måte å øke både driftssikkerhet og levetid på, fastslår MAs tekniske sjef.
Rense og beskytte
- Oljens oppgaver er å beskytte, kjøle og rense. Den skal smøre bevegelige deler, ta opp sotrester fra forbrenningen, og bidra til riktig arbeidstemperatur i motoren. Etter som kjørelengden øker, blir oljen gradvis slitt, og får dårligere evne til å løse oppgavene sine.
Tøffe klimatiske forhold og korte kjørelengder pr. tur, øker slitasjen ytterligere. Dermed får man like mye sotavleiringer og kondensdannelser inne i motoren nå som noen gang før.
- En følge av dette kan bli delvis tilstoppede kanaler i toppen, som samtidig er den delen av motoren som er lengst unna oljepumpen, sier Alf Finjord, ansvarlig for PitStop Service, Vianor-kjedens tilbud om enklere bilservicetjenester.
- For oss er dette først og fremst et tilleggstilbud til våre eksisterende kunder, men vi ser jo at mange i tillegg er glade for at vi tar opp igjen et nærservicetilbud som i større og større grad er blitt borte fra bensinstasjonene, slutter Alf Finjord.
(Kilde: Pressemelding)