Jaguar feirer 75 år
XK140
Jaguar feirer 75 år
XK120
Jaguar feirer 75 år
XK120
Jaguar feirer 75 år
XK120
Jaguar feirer 75 år
XJR9
Jaguar feirer 75 år
XJ13
Jaguar feirer 75 år
XJ6
Jaguar feirer 75 år
XJ13
Jaguar feirer 75 år
Mille Miglia
Jaguar feirer 75 år
SS100
Jaguar feirer 75 år
Historie i utvalg
Jaguar feirer 75 år
E-Type
Jaguar feirer 75 år
E-Type
Jaguar feirer 75 år
E-Type
Jaguar feirer 75 år
D-Type
Jaguar feirer 75 år
D-Type
Jaguar feirer 75 år
D-Type
Jaguar feirer 75 år
C-Type
Jaguar feirer 75 år
D-Type

Jaguar feirer 75 i Italia

Når bilene i dag kommer til mål i årets Mille Miglia, er forhåpentlig de fleste av de nesten 30 jaguarene som startet fremdeles med. De feiret nemlig 75 år.

Publisert

Jaguar fyller 75 år i år, og det gjør de på mange måter. Blant annet ved å sende en ekstra stor kontingent til årets Mille Miglia. Ikke helt uten grunn, for selv om de ikke kan feire 75 år som MM-deltaker, har Jaguar jommen en skikkelig Mille Miglia historie.

Som startet med fire biler, XK 120 selvfølgelig, i 1950. Stirling Moss var ikke med da, men han var fabrikkfører der året etter.

NUB 120 er en av de mest kjente XK 120-bilene noensinne, den var med på en rekke andre løp enn Mille Miglia også. Ian Appleyard gjorde den til den mestvinnende 120-bilen overhodet, sammen med sin fru Patricia. Hun var forresten datter av Jaguar-sjefen, Sir William Lyons, kan vi tro at Appelyard hadde kort vei til nye trimmingsdeler?

NUB 120 er selvfølgelig med i år, sammen med for eksempel NDU 289, en C-type som heller ikke har annet enn deltagelse på sitt Mille Miglia register, men som var en av 1-2-4-bilene i Le Mans i 1953.

Selvfølgelig er det med D-typer også, blant annet 393 RW, den nest siste som ble produsert faktisk, som vant Reims 12-trimers med Duncan Hamilton og Ivor Bueb før den ble nummer seks på Le Mans i 1956.

En av tidenes mest originale D-typer, sier Jaguar Heritage Trust, denne bilen som i dag kjører inn til mål i Brescia, har fremdeles frontruta, døren og passasjersetet fra Le Mans-innsatsen

De som ser etter E-Typer eller andre dramatiske Jaguar-modeller i dette løpet, ser forgjeves. Siste skikkelige Mille Miglia gikk i 1957, og de som får være med nå må ikke være ferskere enn det, med mindre det er godkjente rekreasjoner. Vi har likevel tatt med disse og flere klassiske modeller i vårt bildegalleri.

Men 27 C-typer, D-typer, 120-biler og en og annen XK 140 burde holde for de mest ihuga Jaguar fans.

Powered by Labrador CMS