-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lotus med lettvektere
Kan vi snart håpe på at lettvektsalderen tar til? Lotus viser at mulighetene er der.
En Lotus har aldri vært tung. Helt fra Colin Chapmans tid har bilene derfra vært magret til beinet – ikke helt sjelden gikk det ut over påliteligheten. Og hvis vi snakker om racerbilene hadde det nok av og til fatale utganger.
Men fantastiske Elise, på under ett tonn, viser at Lotus-folket fremdeles har troen, og et veldig spennende prosjekt de nettopp har presentert, viser at de ikke bare har troen, men også kan vise veien fremover.
Med effektive og korrekte konstruksjonsmetoder kan man oppnå 38 prosent reduksjon av vekt (eller masse som det heter når ferske ingeniører snakker) for bare 3 prosent høyere kost, er konklusjonen på et prosjekt Lotus presenterte på en konferanse om Clean Transportation.
De tok utgangspunkt i dagens Toyota Venza. En slags mini-R-Klasse, med en V6-motor på under 3 liter og en typisk cross-over design.
Arbeidet de har gjort har mottatt støtte av det amerikanske Energi-departementet, som allerede har slått fast at 33 prosent reduksjon av masse, vil resultere i 23 prosent reduksjon av forbruk – alle andre parametre konstante.
Lotus tok for seg en Venza 2010 modell, plukket den helt fra hverandre og gjorde en nøye analyse både av konstruksjon og materialer.
Så viste de hvordan disse elementene kunne forbedres med to tidsskalaer. En som forutsatte produksjon i 2017 og en som fortalte om en 2020 modell.
Ser vi på den utgaven som ligger nærmest i tid, kan den største vektreduksjonen hentes fra el-anlegget. 27 prosent reduksjon – uten at det blir dyrere.
Faktisk er det ingen av elementene i 2017-modellen som vil bli dyrere, selv om det hele ender opp med en bil som er 21 prosent slankere til 98 prosent av 2010-kosten.
Mer dramatisk blir tiltakene på 2020 modellen. For eksempel kan karosseriets masse reduseres med 42 prosent, men det koster penger. 135 prosent av dagens kost.
Til gjengjeld kan både det elektriske og interiøret gjøres vesentlig billigere, slik at produksjon av bilen vil koste 103 prosent av dagens pris, mens vekten altså er redusert med 38 prosent.
For å ta dette karosseriet helt konkret. Dagens består av mer enn 400 deler og veier 382 kg.
Etter at Lotus har bearbeidet det, vil det bestå av 211 deler og vekten vil, takket være materialer som aluminium (37 %), magnesium (30 %), kompositter (21 %) og høyfast stål (7 %) komme ned på 221 kg.
De av dere som er virkelig interessert i moderne bilkonstruksjoner, kan finne hele Lotus-rapporten på DENNE LINKEN. Litt over 300 sider, og da har de overhodet ikke vært innom drivlinjen.
Fascinerende.