-
AutoMester AS:
Kjedekonsulent
-
Team Verksted AS:
Mekaniker Kristiansand
-
Team Verksted AS:
Delelagersjef Team Verksted Ålesund
-
DNB Bank ASA Norway Branch:
Sales Manager - Vestfold, Telemark/Buskerud
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør / Oppretter
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger lastebil
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
Moss To-Takt AS:
Bilmekaniker / tekniker
-
Autoco Bærum AS:
Tekniker / Bilmekaniker
-
Karosseriforum AS:
Daglig leder
-
Møller Bil Skadesenter Asker og Bærum:
Bilmekaniker/tekniker
-
Møller Bil Drotningsvik:
Bilmekaniker
-
Autoringen Ski AS:
Plassjef – Autoringen Ski
-
Møller Bil Skadesenter Romerike:
Bilskadereparatør
-
Toyota Bilia AS:
Regionsjef Servicemarked
-
Premium Cars Stor-Oslo AS:
Tekniker for Zeekr
-
Bilia Norge AS:
Salgssjef, Volvo Hamar
-
Gromstad Bil & Båt:
Daglig leder
-
Mobile Åsane AS:
Servicemarkedssjef
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Lotus tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere / Personlig serviceteknikere
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Tekniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Teamleder verksted
-
Premium Cars Stor-Oslo:
Selger
-
Autoringen Oslo AS:
Bilkonsulent
-
Bilia X:
Driftsleder, Xpeng Høvik
-
RN Nordic:
Regionsjef – Renault, Alpine & Dacia
-
Møller Bil Ensjø:
Mekaniker/tekniker
-
Werksta Norge:
Bilskadereparatør
-
Werksta Norge:
Teknisk leder
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
Bil i Nord:
Volvo-mekaniker
-
HTS Packline AS:
Senior salgsrådgiver
-
Porsche Center Bergen:
Tekniker
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
- Bensinmotor best ved småkjøring
- Dersom du stort sett bruker bilen til småkjøring, så velg helst bensinmotor. Påstanden kommer fra et selskap som er spesialister på avgassystemer.


Diesel partikkelfilter (DPF) er meget bra til sitt bruk, men passer dårlig i biler som stort sett brukes til korte turer i nabolaget. Da kan utskiftningskostnadene fort bli høye!
- Med bensinmotor slipper du å tenke på regenerering av partikkelfilteret. Det bør med mye småkjøring gjøres relativt ofte, hevder Terje Støa Edvardsen i Tenneco Norge.
Selskapet hans representerer Walker, en stor leverandør av eksosanlegg, katalysatorer, diesel partikkelfilter (DPF) og andre komponenter for rensing av avgass.
Salget av dieselbiler med partikkelfilter har økt betydelig de siste årene, men selv om disse kan skilte med lave CO2-utslipp, har de ulemper for dem som for det meste bedriver bykjøring i lave hastigheter.
- Det er viktig at bilkjøpere ikke forledes til å tro at DPF er løsningen på alle utslippsproblemer. Vi skulle gjerne ønske at bilselgere generelt ble langt flinkere til å gi folk riktige råd om dette.
- Det spørsmålet en bilselger i dag bør stille nesten aller først, er ”Hva slags kjøring har du?”
- Hvorfor?
- Jo, ganske enkelt fordi svært mange i dag heller mot å velge dieselmotor, også om man skal ha en liten bil som stort sett bare kjøres på korte turer i nærområdet. Med slike driftsforhold vil et diesel partikkelfilter gå tett ganske raskt, og kreve regenerering, fortsetter Støa Edvardsen.
- Dette varsles bileieren om ved at en gul lampe lyser på instrumentbordet. Den forteller at bilen trenger en tur av en viss varighet på motorvei eller landevei med noe høyere marsjfart for å få brent filteret rent.
Forholdet er nemlig at DPF først og fremst egner seg på landeveiskjøring med normalt driftstemperatur også i eksossystemet. Denne temperaturen oppnår man aldri ved småkjøring, og dermed tettes også filteret uforholdsmessig raskt.
- Prinsippet blir mye det samme som i en katalysator, bare enda mer følsomt, fastslår Støa Edvardsen, som konstaterer at altfor mange ikke tar den gule varsellampen på alvor.
- Nei, dessverre. Mange neglisjerer dette varselet, og følgen er at tettingen av filteret får utvikle seg videre med dårligere og dårligere funksjon som resultat.
- Når DPF ikke fungerer, fungerer heller ikke resten av eksosanlegget, og utgangen av dette er som oftest reparasjoner som koster femsifret beløp.
- Vi anbefaler derfor alle som har mye småkjøring å velge bensinmotor. Med bensinmotor eliminerer man denne risikoen, og samtidig kan man glede seg over å være ”snillere” med det lokale miljøet.
En moderne bensinmotor har heler ikke særlig mye høyere for bruk enn tilsvarende dieselmotor, og har man en årlig kjørelengde på rundt 10.000 kilometer, spiller uansett ikke en marginal forbruksforskjell noen rolle i forhold til kostnadene ved unødvendig hyppig skifte av DPF, konkluderer Terje Støa Edvardsen.