-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ungenes favoritter - Del 2
Med sju seter fordelt på tre seterader er de kompakte flerbruksbilene familiens favoritt, og for ungene er det stas å ha sine "helt egne seter" bakerst. Vi lar "gamlefar" Volkswagen Touran møte de langt ferskere Citroën Grand C4 Picasso, Renault Grand Scenic og Toyota Verso til kamp om barnefamiliene.
Også hos Grand C4 Picasso er det digitale instrumenter som gjelder, på utpreget «citroënsk» vis, nærmest som å sitte ved spakene i en Airbus.
Den enorme frontruten gir mye lys inn kupéen, og gir også god oversikt over resten av «flytrafikken». Du har også god kontroll med baksetepassasjerene via et ekstra, vidvinklet sladrespeil.
For de som ikke har kjørt Citroën i det siste, er det uvant at rattet har fast nav, men dette venner man seg fort til. Dessuten er Citroën en av de få produsentene som fortsatt har deksel som skjuler radioen.
De midtstilte instrumentene i Verso er markant vinklet mot sjåføren, de er analoge og meget tydelige og lettleste. Bra!
Det er lett å finne en god og riktig sittestilling, men vi hadde gjerne sett at rattet kunne trekkes enda nærmere sjåføren.
Viktig plass
Den store forskjellen mellom en MPV og en vanlig stasjonsvogn, er den tredje seteraden, altså de to bakerste setene som sørger for at antall personer om bord kan være sju.
Alle de fire testbilene er like på den måten at disse to bakerste setene passer best for barn, både med tanke på benplassen og takhøyden.
Alle fire er like også ved at disse setene ikke kan tas ut, men de kan slås sammen eller felles ned i gulvet slik at bilen blir en normal femseter.
En tredje fellesnevner er at setene i rad to kan skyves mellom 15 og 20 cm i lengderetning, for å prioritere benplass eller bagasjevolum.
Hos Citroën kan den midterste seteraden enten felles ned i gulvet, eller sitteputen kan vippes mot seteryggen slik at hele setet kan skyves frem.
Dette gir meget god adkomst til bakerste seterad. I Renault Grand Scenic kan alle tre seter på midt-raden enten vippes opp på høykant eller tas ut.
De er ikke tunge, og er enkle å ta ut – men det er usedvanlig tuklete å sette dem inn igjen. Vær også obs på at seterammene har skarpe kanter som lett kan ripe opp bilen når setene løftes ut og inn.
Touran er minst i ytre mål, og det avspeiler seg innvendig. Også i Touran kan de tre setene i andre seterad tas ut, og her er det langt enklere å sette setene inn igjen enn i Renaulten.
Den aller enkleste og beste løsningen for å felle ned setene (både i andre og tredje seterad, altså fem seter) – og samtidig få et eksemplarisk flatt gulv – har Toyota Verso.
Mye kan faktisk gjøres med en hånd. Den eneste ulempen er at løsningen går noe ut over innvendig høyde.
For å kunne frakte lange gjenstander, for eksempel et sammenrullet teppe, kan ryggen på passasjersetet foran legges ned i både Grand Scenic og Touran slik at lastelengden blir opp mot 275 cm, men det kan ikke gjøres i Picasso og Verso.
Det sier seg selv at bagasjeplassen er begrenset når alle sju seter er i bruk, derfor er det et poeng at denne typen biler har en viss evne til å bære takboks samt å trekke tilhenger.
Tillatt taklast skiller ikke mye blant de fire, men det gjør evnen til å trekke tilhenger. Det er ikke imponerende når C4 Picasso bare kan dra 1180 kg, mens Touran er godkjent for 1500 kg.
LES VIDERE:
- Teknisk vurdering og poeng Citroën Grand C4 Picasso
- Teknisk vurdering og poeng Renault Grand Scenic
- Teknisk vurdering og poeng Toyota Verso
- Teknisk vurdering og poeng Volkswagen Touran