Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi A4 Allroad

Audi-duell

Audi-duell

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi-duell

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Audi A4 Allroad

Høyt og lavt

Utvalget av kompakte firehjulstrekkere blir større. Vi har lett høyt og lavt for å finne ut hva som egentlig er forskjellen.

Publisert Sist oppdatert

Først publisert i Bil nr 7-2009.

Audi Q5 var en av fjorårets nykommere i en raskt voksende klasse med kompakte premium-SUVer.

En klasse tilpasset markedets etterspørsel etter biler som fortsatt hadde uttrykket til den klassiske SUVen, men noe mer nedtonet og rett og slett mer politisk korrekt.

Årets A4 allroad viser at denne trenden bare fortsetter. Vi har lenge hatt såkalte crossovere, altså biler som er stasjonsvogner, men med designtrekk og egenskaper som har tilhørt SUVene.

Med A4 og Saab 9-3X ser vi at dette fortsetter, nå med mindre stasjonsvogner. Det gir lavere forbruk og til dels lavere pris – selv om vi fortsatt snakker om premiumbiler som mer fremstår som mye bil for mye penger, snarere enn mye bil for pengene.

Om du er i en kjøpesituasjon, og skal bestemme deg for å velge mellom de to bilene i denne testen vil nok utfallet i stor grad styres av smak og behag.

Likevel – for å gi deg noen argumenter med på veien har vi testet A4 allroad og Q5 både på vei, bane og terreng.

To sider av samme sak

Når en Audi møter en Audi til duell er det riktignok lett å vite hvilket merke som vinner – men sånn sett – også lett å vite hvilket som taper.

I tillegg er A4 og Q5 basert på samme plattform. Parkert ved siden av hverandre er det ikke vanskelig å se slektskapet, samtidig er det to biler som gir deg helt ulike inntrykk, eller skal vi si uttrykk.

Kortversjonen for eksteriøret er rett og slett at Q5 er en bil som stikker deg mer frem. Dette er bilen for deg som har penger til en bil som dette – og som synes det er greit at det synes.

Ikke at A4 fremstår som noen billigbil, det skiller egentlig bare rundt 50.000 mellom bilene før påplukk av ekstrautstyr.

Q5 har, som storebror Q7, et designuttrykk som er litt mer utagerende enn de lavere Audiene – det er på et vis mer plass til designelementene, og dermed gjør de mer ut av seg også.

Inni er vi like

Skal vi starte med den delen av disse bilene der mye er likt, er det greit å sette seg inn i bilen.

Interiør er noe Audi har jobbet hardt med gjennom mange år, og som har vært blant de viktigste faktorene til å bygge merket til det vi kjenner det som i dag.

Den opplevde kvaliteten er svært høy ikke bare på de tingene du ser og kjenner på hver dag, som ratt, pedaler og gearkasse – men også andre deler av interiøret som du ikke tar på så ofte. Alt virker gjennomtenkt og solid bygget.

Forskjellene mellom de to kommer først og fremst til uttrykk når du skal ut og inn av bilen. Q5 med sin større høyde gjør det naturlig nok lettere å gjennomføre denne delen av bilturen.

Når du vel er kommet inn i bilene er sittekomforten rett og slett svært god.

Begge bilene er utstyrt med sportsseter med rikelig av innstillingsmuligheter. Ikke bare er justeringsmulighetene mange, men alt kan justeres så mye at totalen blir svært bra.

Et eksempel er lengden på sitteputen, som faktisk kan trekkes så langt frem at selv undertegnede på 1.90 blir sittende å vippe litt med bena.

LES VIDERE:

- Del 2

- Konklusjon, testvurdering og poeng

Powered by Labrador CMS