Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid
Foto: Øivind Skar
Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Gigantenes kamp - Del 2

Mange setter likhetstegn mellom hybrid og miljø. Vår luksusbiltest viser at det også kan handle om noe helt annet.

Publisert Sist oppdatert

- Del 1

Mercedes-Benz S 400 Hybrid

Hadde min gamle elektronikklærer Jussola blitt fortalt at systematikken i hans ABC 80 datamaskin en dag skulle kunne tilføre en bil en elektronikkflora som de man opplever i Mercedes S 400 Hybrid, ville han hatt mer å riste på hodet over enn kaldloddingene til unge Pettersen.

Jeg føler meg som en blanding av prinsessen på erten og agent 007 der jeg koster gjennom norsk høst med massasjeseter og Night vision – et system som gjør at hele området der du normalt har speedometer i stedet projiserer veien foran deg ved hjelp av et supersensitivt kamera.

Det gir deg muligheten til å fange opp bevegelser og dyr i mørket langt bedre enn ved å se normalt.

Sjåførens bil

Det er når du kommer ut på normale, norske veier at du merker den store forskjellen mellom Mercedesen og Lexusen.

S-Klasse er riktignok en svært luksuriøs bil i tradisjonell sammenheng, men i denne testen fremstår den som en ekstrapremium bruksbil sammenlignet med konkurrenten.

Det kan muligens fremstå som en nedvurdering, men det er snarere tvert i mot.

S 400 er en bil du kan bruke, samtidig som du har tilgang på det optimale når det kommer til komfort og det du ellers forventer deg etter å ha slengt småsyke 1,5 millioner på bordet. Dette er en bil som liker å kjøres.

Om du skal på hytta i Valdres eller på møte i Kristiansand, spiller ikke noen stor rolle – denne bilen håndterer begge deler like bra.

Bakhjulsdrift gir selvsagt ikke samme fremkommelighet som firehjulstrekket i Lexus. Men all erfaring med støtteelektronikken til doktoringeniørene med hvite frakker hos Mercedes, gjør at man neppe trenger å være svært bekymret.

Bilen er lettkjørt til å være så stor, men når det blir trangt forstår du at bilen tar plass. Den er også litt mindre kantete enn Lexusen og dermed blir den også mindre oversiktlig.

Mercedes S 400 Hybrid er på ingen måte undermotorisert, men sammenlignet med Lexusen blir det rått parti. Det «mangler» 140 hester – og ettersom elektromotoren bare er 20 hester, gir det også en helt annen opplevelse av kreftene, særlig fra stillestående.

Målingene våre viser at det stort sett skiller rundt ett sekund på de andre øvelsene. Det er altså ikke snakk om noen sinke – men mer en annen måte å tenke konstruksjon som dette på.

Allround

Når man så sitter nærmest innhyllet i Lexusen og får øye på Mercedesen i speilet, føler man at det er et digert rovdyr som er i ferd med å ta deg igjen.

De svært lave LED-kjørelysene og de stående blinklysene med samme teknologi er steintøft – og uttrykker akkurat den balansen mellom überkult og harry som en slik bil er nødt til å være for å oppfylle rollen.

Dette er en bil som skal selges til industriherrer fra Vestlandet, hard core rappere i USA og nyrike kinesere som synes de kan nøye seg med den korte versjonen av prestisjevogna til Mercedes.

Interiøret er av kjent Mercedes-kvalitet – eller skal vi si – av god gammel Mercedes-kvalitet. Brytere og hendler kjennes ut som de koster like mye som de smaker, og komfortsetene er verdt en kjøretur alene.

Når sidevangene blåser seg opp gjennom svingene skjønner du at noen har tenkt – det er alltid betryggende.

Bagasjeplassen knuser LS 600h med god margin. Her kan du greit få med deg det meste, enten det skulle være den stereotypiske golfbagen eller vogna til minstemann i barnekull nummer tre.

LES VIDERE:
 
 
 
 
Powered by Labrador CMS